Gryning

Gryning

torsdag 6 mars 2014

I skog och kärr


I höstas kunde jag konstatera att de stövlar jag brukade använda inte längre höll vattnet ute. På skaftet hade det uppstått gångveck och dessa hade med tiden fått många små sprickor där vätan kunde leta sig in. Jag hade även ett par äldre stövlar i reserv. De köpte jag vid tiden för millennieskiftet. Stövlarna är tillverkade 1979 för Televerkets räkning. De stod sedan i deras centralförråd ända till Ö&B köpte in stövelpartiet. De visar fortfarande inga ålderstecken bortsett från att sulorna numera är helt nednötta. De släta sulorna duger gott om man går på stigar men är det halt underlag är de inte det bästa att ha på fötterna. 

Jag har i dagarna skaffat nya stövlar. Igår skulle de provas. Stövlarna är bekväma att gå i och har bra grepp mot marken och klarar även av att gå på hala och sneda spänger. Med stövlarna på gav jag mig till skogs och travade ut i kärret.







Intill kärret finns en stor myrstack. Den har haft besök av spillkråka vilken gjort stacken till ett lättillgängligt snabbmatställe. Myrorna försöker reparera hålet så gott det går och hackspetten har bara att efter behag och hunger ta för sig bland arbetsmyrorna.


Det finns en del klippblock i närheten av stigen. Dylika spännande formationer lockar till sig ostyriga pojkspolingar likt den som bor i mig. Alltså måste jag pröva stövlarnas förmåga att ta sig fram på blocken. Det fanns inget att klaga på där heller. Vill jag leka bergsget så kommer inte stövlarna att utgöra något hinder.

Med tiden kom jag ut på en skogsväg och den följde jag ned till Krämbolstugan vid sjön Viren. Sjön är i stort sett helt isfri. 



Från stugan fortsatte jag genom lövstkogen och längs körspår över en åker mot Krämbol. Det började kvällas. Molnen glesnade bakom min rygg men åt andra hållet såg man inte så mycket av himlen utan man fick nöja sig med molnen.

Långt ute på Lillsjön flyter en stock som bävrarna tänkt använda. Just då hade den blivit en passande viloplats för gäss och änder.

Solnedgången närmade sig men molnen släppte inte igenom några solstrålar så färgerna bakom träden uteblev. Det hade annars kunnat bli extra lyckat eftersom rådjuren samtidigt behagade beta framför trädridån.

Stövlarna får med största nöje godkänt.

10 kommentarer:

imsys sa...

Det var ena riktiga sjumilastövlar du inhandlat! Kul att du kan traska kring i träsken och visa nya motiv för oss beundrare!

Märit i Mariehem sa...

Tack för att vi fick följa på strövtåget genom dina marker! Underbara gröna stenblock. Precis som du gör, så känner jag hur det äventyrslystna barnet i mig vaknar.
Fint att de nya stövlarna gör rätt för sig. Bra stövlar är inte precis billiga nu för tiden.

BeBest sa...

Stövlarna ska användas då det blir dags för fiske och vandring i fjällterräng. Jag tror de kommer att passa perfekt för mina behov trots att de inte sägs vara avsedda för såna uppgifter. Det handlar naturligtvis om vad man kräver och vad man utsätter dem för. Dög ”televerkarna” kommer de här att göra det ännu bättre!

BeBest sa...

Dyra skodon av alla slag finns det gott om. Det finns ett märke, Le Chameau, med stort prestigevärde och högt pris långt bortom gränsen för min budget. Mina stövlar kostade under 500:- och det tror jag de är värda. Den summan hade inte räckt ens till en stövel av den billigaste Le Chameau modellen.

baraenbildavmig sa...

Du har en magisk bild där, med fåglarna på stocken!

Jag har lagt märke till samma sak med stövlar: de gamla kan man nöta på, men de nyare spricker gärna.

Anonym sa...

Låter som riktigt bra stövlar det där! Tretorn kanske? Provade bilden på stocken med fåglarna i Lillsjön som skärmbild och den blev magiskt bra! Nu vill jag använda den fram till flytten 23 april och sen spara i mappen "vackra skärmbilder", är det ok för dig? / Monika

BeBest sa...

Hur länge stövlar håller beror mycket på hur de sköts och hur mycket de används. De som fått torrsprickor i skaftet var minst 8 kanske 10 år gamla, De ännu äldre tillverkades 1979. De har skötts på samma sätt. De här nya kommer också att vårdas efter samma princip så de håller fukten ute.
En annan sak som också spelar in är naturligtvis de gummi eller syntetblandningar man gjort stövlarna av. Naturgummi är dyrt men hållbart fast inte så tåligt mot nötning. Syntetvarianter blir billigare och kan tåla nötning bättre men kan också gå sönder där det uppstår veck. Vecken brukar vara svåra att undvika.
Håller stövlarna ihop i 8 - 10 år får man nog vara nöjd. De gamla ”televerkarna” kan mycket väl ha en hög inblandning av naturgummi eftersom de över 30 år efter de tillverkades fortfarande fullgör sin primära uppgift till belåtenhet.

BeBest sa...

De äldsta stövlarna är nog Tretorn men de som givit upp var Viking och de nya är av kinesisk härkomst.
http://www.engelsons.se/skor-kangor-stovlar-mm/alla/stovel-euro-hunt-walker

Visst får du göra så. Skickar över en kopia av originalbilden.

baraenbildavmig sa...

Mina röda var inte gamla förrän de sprack.Tretorn är det nog och inte var de precis billiga. Dessförinnan slet jag på dem jag ärvt av svärmor och i stan har jag två par antika som jag bara har och har och har.

BeBest sa...

Rejäla stövlar är nödvändiga ting! Jag har många minnen av barndomens stövlar. De skulle duga till att sparka boll med, åka skidor med, ha i ladugården då mamma behövde hjälp att skotta ut dyngan, ha i skogen då man skulle hjälpa pappa med huggningen, fiska kräftor med och mycket annat.
Varje sommar fick man nytt när barnbidraget kommit. De stövlarna skulle räcka till nästa sommar då de om det fanns något kvar att slita på gick i arv från bror till bror eller kusin till kusin. Undrar om dagens stövlar håller för sånt man utsatte dem för på den tiden.

Skicka en kommentar