Gryning

Gryning

lördag 29 mars 2014

Jag får nog komma igen


Igår kväll hade jag tänkt mig göra försöket att komma riktigt nära gruppen av unga dovhjortar. Jag trodde mig ha förstått att de hade valt ut de återstående ensilagebalarna invid landsvägen som sitt privata stambord. I kvällningen då dessa unga hjortar förväntades sammanträda vid detta favoritlokus ämnade jag sitta gömd i skuggorna i skogsbrynet och försöka fotografera deras kvällsvard. I god tid skulle jag infinna mig och sen vänta in dem. Jag såg fram mot en spännande stund. 

På väg mot tilltänkta mitt ställe såg jag flocken långt bort på andra sidan fälten. De såg mig också. De hjortarna sig tillbaka mot skogen på andra sidan men lämnade inte åkern. Jag trodde att bara de lugnat sig skulle det fortsätta fram mot balarna. Under den tiden det fortfarande fanns användbart fotoljus kom de dock inte till bords. Den underhållning jag istället bjöds på blev två värdigt spatserande tranor och ett par betande gäss. Alltihop skedde i ett otillräckligt ljus och på ett för långt avstånd för att min kamera skulle kunna få till skarpa foton.

Ur lagret av foton från den morgon då jag upptäckte dessa hjortar för första gången hämtar jag istället en liten bukett blad och en blomknopp från en av de tidigaste vårprimörerna, druvfläder.


4 kommentarer:

yllet sa...

Hej! Väldigt fina bilder du tar! Jag söker någon fin bild på platsen där Krämbols bruk en gång låg för min släktforskningsblogg finafamiljen.wordpress.com och undrar om du kanske kan hjälpa mig? Du kan i så fall mejla mig på finafamiljenblogg@gmail.com. Vänliga hälsningar! Åsa

baraenbildavmig sa...

Den är verkligen vacker, druvflädern på din bild! Du får försöka fler gånger med hjortarna.

BeBest sa...

Hej Åsa!

Jag hör av mig. Jag ska försöka hjälpa dig med det jag kan.

BeBest sa...

Jodå, hjortarna ska inte tro att de kan finta bort mig hur lätt som helst! Jag ska lära mig deras vanor och sen ...

Skicka en kommentar