Gryning

Gryning

fredag 21 mars 2014

Men inte hit


De senaste veckorna har ett av mina gamla blogginlägg uppmärksammats på ett synnerligen märkligt sätt. Inlägget är satt under ständig attack från spamrobotar från väldigt många länder, framför allt från Asien och Sydamerika men även övriga världsdelar finns med på listan. Vanligen lägger de en kommentar med smickrande innehåll eller så förklarar de vikten av att bära en väldesignad axelväska i äkta kinesisk plast. De flesta av spamrobotarnas försök stoppas av Blogspot men några per dag slinker igenom deras filter. Idag kunde jag läsa detta smickrande nonsens.

”I've been exploring for a bit for any high-quality articles or blog posts on this sort of space . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this website. Reading this info So i'm happy to express that I have a very just right uncanny feeling I came upon just what I needed. I most definitely will make sure to do not omit this web site and provides it a glance on a continuing basis. Feel free to surf to my blog post” Sen följde en länk att klicka på.

Med smicker kan man komma långt men inte hit! Får ni liknande kommentarer i era bloggar, gör som jag,  radera dem illa kvickt! Avsändaren har inga goda intentioner!

6 kommentarer:

Jonas sa...

Den där typen av kommentar fick jag på ett eller två inlägg en period i höstas.

imsys sa...

Det kommer ibland på Wordpress, men de flesta fastnar i filtret. De som ev slinker igenom godkänner jag inte och förpassar kvickt till permanent radering.

BeBest sa...

Det verkar gå i perioder det där. Jag har varit förskonad ett tag nu och trodde att Blogspot hittat ett sätt att filtrera bort dem men det är väl med det som med brottsligheten: Rättsordningen ligger flera steg efter.

BeBest sa...

Problemet är att robotarna maskerar sig och byter namn. Stoppas de kommer de tillbaka under nya beteckningar.

Rozie sa...

Det är väldigt mycket spam nu - både på Wordpress (där även vännerna hamnar i spamfiltret) och här på Blogspot. Och i dess filter hamnar dessvärre inte all illvillig skräppost. Ibland slinker det igenom och hamnar bland övriga kommentarer.

Det väller in så mycket så filtret hinner inte med i svängen. Men jag raderar illa kvickt så fort jag ser skräpet.

BeBest sa...

Ja bort med det!
Spamrobotarna brukar skapa så kallade bot-net alltså ett sammanlänkat system av datorer spridda över världen. Ofta är de enskilda dator användarna inte medvetna om att deras datorer fungerar som spamcentraler så fort ägaren själv inte använder den. I de här näten kan man fastna om man av nyfikenhet klickar på länkarna.

Skicka en kommentar