Gryning

Gryning

onsdag 26 mars 2014

Morgonen efter


En måndagmorgon efter en helg med trevlig sysselsättning kan ibland kännas en aning avslagen och nattstånden. Den här veckans första timmar avvek från det mönstret. Precis som kvällen innan hade varit klar, var även den tidiga morgonen det. Det låg även nattfrost på marken och temperaturen höll sig ett par grader under fryspunkten. 

Nu skulle gryningen mötas vid viltvattnen intill Östra Vingåker. Med en gul reflexväst dragen över jackan och händerna djupt nedkörda i fickorna knallade jag iväg en dryg timme innan soluppgången. Jag kom inte så långt innan jag hörde detta läte. Det var en ny bekantskap.

Det bjöds på fler överraskningar. Intill vägen i kanten av åkerfälten hade ensilagebalar lagrats över vintern. Djurfodret var sannolikt avsett för Claestorps bruk. Nu hade de företagsamma matgästerna ordnat självbetjäning.

Vid viltvattnet intill landsvägen var det gott om sothönor och de hade ett fasligt sjå att muta in åtminstone tillfälliga revir och se till att partnern inte lockase ut på villovägar. Alla fick helt enkelt inte utrymme nog att skapa sin egna lugna vrå utan ständigt simmande någon för nära eller gav sig ut på upptäcktsfärd. Resultatet blev mycket väsen och stänk men fortfarande var ljuset inte på min kameras sida så bilderna blev väldigt oskarpa, ja än värre än med kronhjortarna ovan.

Fåglarna misstrodde mig och simmade undan så fort jag närmade mig vattnet. Jag såg förutom sothönorna även grågäss, gräsänder, knipor och vigg. En havsörn flög över och det fick tranorna på andra sidan vattnet att slå larm. Även jag ansågs som ett orosmoment av dem trots att avståndet var stort och ett viltvatten med mycket strandvegetation skilde oss åt.

Gryningen kom. Österifrån kom inte enbart ljuset, även molnen kom upp från det hållet.

Stararna jag såg på vägen ut satt fortfarande kvar i samma asp och på landsvägen sökte en bofink hitta något ätbart. Så gjorde även nötväckan.

Solen hade tagit sig högt upp men även molnen började bre ut sig och försökte tillfälligt täppa till solens gluggar.

Jag valde att gå vägen mot Backa gård. Vid Hovmanstorp fanns en stor flock dovhjortar. Dovhjortarna går vanligen i könsuppdelade grupper. Hindar, kalvar och ungdjur för sig och hjortarna i egna grupperingar. Hindarnas grupperingar brukar innehålla flera generationer av närbesläktade djur och vanligen är en äldre hind flockens ledare.

Hjortarnas kompisgäng leds ofta av en äldre kapitalhjort och även där finns olika åldrar med. Vid brunsttiden splittras dessa gäng och de starkaste försöker etablera tillfälliga harem. Då brunsten är över lämnar hjortarna hindarna åt sitt öde och återvänder till sina gamla eller skapar nya herrklubbar. Hindarna och kalvarna behöver kraftigare föda än hjortarna. Det är en av anledningarna till att djuren skiljs åt för att beta på olika ställen. Även vid Backa gård såg jag hindar.

Eftersom morgonen var ovanligt skön för att vara en måndag gjorde jag även en lov efter Backasjöns strand. Även här pågick träta mellan sjöfåglarna. En grågås var särskilt ettrig. Jag jag antar att han försökte hitta en partner men hur han en försökte blev han bortjagad av den gås som redan funnit sin. Attackerna inleddes ofta med en kraftfull språngmarsch på vattnet och ilsket kackel då han sen flög mot rivalen men resultatet var varje gång detsamma: Avvisad och bortmotad.

Idag onsdag är våren förklädd till vinter men jag tror nog att den snart sparkar av sig detta vita snölakan den spökat ut sig i.

6 kommentarer:

imsys sa...

Åh vilka vackra bilder du får till med nya kameran! Vad är det för slags kamera - har glömt vad den heter.

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)

Kamerans hela långa namn är Panasonic Lumix DMC-FZ200.
Det är en spegellös digitalkamera i 4/3-formatet med zoom-objektiv från Leica. Objektivets brännvidd är 25 - 600mm och det har upp till 24x förstoring. Den möjligheten använder jag ibland som till exempel fotona av nötväckan och gåsen.
Oftast använder jag kamerans största möjliga bländaröppning nämligen 2.8 och låter kameran bestämma ISO. Kamerans upplösning är 16 megapixel.
http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-fz200

imsys sa...

En riktig värsting! I den takt jag förstör mina kameror borde det vara dags för en ny framåt hösten. Ska ha din i åtanke.

BeBest sa...

Allt är väl relativt antar jag! De som vill göra mer av sitt fotograferande skulle nog inte satsa på en kamera som ligger precis snäppet över instegsnivån i pris och kvalitet.

baraenbildavmig sa...

Det var inte lite du såg på din gryningspromenad! Så roligt med rördromen! Fina foton som vanligt.

BeBest sa...

Ja det var en trevlig överraskning att få höra den. Se fågeln ska jag nog inte ens hoppas på.

Skicka en kommentar