Gryning

Gryning

tisdag 18 mars 2014

Problem ska lösas


Minnesgoda personer erinrar sig att jag häromdagen bekymrade mig över ett par streck över himlen. Strecken kom från flygplanens avgaser och var svåra att få bort, ja rent omöjliga med den teknik jag vanligen brukade tillämpa. 

Problemen har gnagt vidare och jag försökte göra mig kvitt dem. Till slut hittade jag en lösning som jag tycker blev tillfredsställande. Jag prövade att använda diffuseringsverktyget i bildredigeringen och då inte enbart på strecken utan även på deras närmaste omgivningar. Detta slätade ut och blandade hop färgerna så strecken inte framträdde så tydligt längre. Vidare var jag inte nöjd med hur kameran uppfattat färgerna. Himlen var visserligen färgrik men hela landskapet blev oerhört mörkt i kamerans tolkning. Korrigeringen av detta resulterade i att även strecken tunnades ut.

Några streck färre i räkningen!

6 kommentarer:

imsys sa...

Intressant lösning av problemet! Bra jobbat!

Märit i Mariehem sa...

Det blev ju ett väldigt bra resultat. Det kan du verkligen känna dig nöjd med!

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)
När jag väl kom på det blev det enkelt att städa upp i bilden. Dessvärre har jag ett par foton där ränderna är lika störande som skräniga måsar på en uteservering och dessa ränder måste bort innan jag vågar visa fotona.

BeBest sa...

Jo än så länge är jag nöjd men känner jag mig rätt är det inte omöjligt att jag får för mig att jag kanske kunde ”förbättra” dem ytterligare. Ibland blir det då värre, ibland kunde jag det jag trodde mig om. Det är sånt man bara vet först efteråt.

baraenbildavmig sa...

Så du fann en lösning. Vad är diffuseringsverktyg för något?

BeBest sa...

I min verktygslåda har alternativet symbolen av en vattendroppe. ”Blur” kan den nog också kallas i andra program.

Klickar jag på droppen ändras markören till en ring, vilken kan göras så stor eller liten man önskar. Markören suddar till den yta man drar den över genom att sudda ut konturerna och blanda de ingående färgerna.

Om jag vill ångra det jag utfört frågar GraphicConverter om den ska ”ångra diffusering” och därför kallar åtminstone jag detta redigeringshjälpmedel för diffuseringsverktyg eftersom allt man drar det över blir diffust till form och nyans.

Skicka en kommentar