Gryning

Gryning

onsdag 19 mars 2014

Stiliga par


Igår var jag åter uppe i ottan och motade upp solen ur nattmörkret. Det blev också en hel del bilder insamlade från det evenemanget men dem tänkte jag att ni ska slippa se. Det har ju varit gott om gryningsfoton i den här bloggen på sista tiden, så idag ska jag tjata om något annat, tranor till exempel.

Tranor släpper i allmänhet inte människor alltför nära inpå sig och min gamla kompaktkameras optik räckte då inte till att fånga fåglarna på det vis jag ville ha det. Den nya är i det fallet bättre rustad och i går fick den tillfälle att visa det.





Tranorna gick på den stora åkern vid Krämbol och hade sällskap av grågäss. Minst 24 par räknade jag dem till. I några fall tycktes det som de var tre som höll ihop. Det här paret höll sig tätt samman men det fanns ytterligare en tredje gås som också följde dem. Fågeln, som stolt sträcker på halsen och håller uppsikt över att inga andra gäss intresserar sig för sällskapet, uppfattar jag vara hanen och den som höll sig nära en hona. Den tredje gåsen tror jag också är en hona men hon vågade lämna de övriga två då och då men var inte mer än någon handfull gåslängder bort och återvände ofta. Det kanske fanns en skillnad i personlighet hos henne.

De gäss jag uppfattade vara honor i paren betade mycket medan hanarna höll uppsikt och ibland gjorde ilskna högljudda utfall mot andra grupper. Honorna ska snart börja lägga sina ägg och de behöver därför äta upp sig inför den kraftansträngningen. Hanarna måste kunna visa sin vaksamhet, sitt mod och sin styrka gentemot övriga så inte de kommande ungarna stjäls av främmande par eller rovfåglar.

8 kommentarer:

imsys sa...

Hurra för din nya kamera! Snyggt fångat!

baraenbildavmig sa...

Lycka att fånga tranor på bild i en så fin serie! Tvåan där de har halsarna mitt för varandra och näbbarna åt olika håll är underbar. Grågässen är också dekorativa med sina vackra ränder. Snyggt fotat!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Ibland ska man ju ha lite tur också! Det här tranparet blev inte vettskrämda av att se mig stå där med kameran. De brydde sig mera om varandra än om mig och ändå var avståndet inte så märkvärdigt stort, kanske något över 50 meter. De kråmade sig och putsade fjädrarna medan jag lät kameran jobba. Då de ställde sig med näbbarna åt var sitt håll var min lycka gjord. Den sortens ögonblick inträffar inte varje år precis!

baraenbildavmig sa...

Det handlar ju mycket om tur. Och de ögonblicken, när det inträffar så blir man närmast salig. Det lever man ett bra tag på.

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)

Kameran är jag mycket nöjd med, i varje fall oftast. Jag lär mig under hand vad den klarar och vad den har för brister. Den här gången motsvarade den mina krav. Höjer jag kraven kommer det att kräva mer av såväl mig som min plånbok!

BeBest sa...

Vilda djur kan man ju inte dressera så man tvingas acceptera att det gäller att vara beredd när Tillfället kommer: Den här gången råkade jag vara det. Det har också ofta varit så att jag ändå slarvat bort ett möjligt tillfälle till en kanonbild!

På väg hem samma morgon såg jag ett rådjur i kanten av en åker. Strax innanför skogsbrynet löper en gammal väg och den ämnade jag gå.
Eftersom jag då skulle komma mycket nära rådjuret gick jag sakta och försiktigt. Nästan framme får jag se att rådjuret lämnat åkern och är på gång att korsa min väg kanske 10 meter från mig.
Kameran är beredd men jag har inte lyft den ännu. Rådjuret kommer fram så jag ser huvud, hals och bog. Då lyfter jag kameran.
Den rörelsen varsnade råduret och ett snabbt skutt senare var chansen i fullt språng på väg undan in i skogen.
Där lärde jag mig något om hastiga rörelser och att inte ha gjort alla förberedelser färdigt i tid.

Anonym sa...

Måste kännas bra med din nya kamera. Bilderna du tar numer är så bra och ger en närhet till dessa fåglar så man nästan tror att man står bara någon meter ifrån. Underbara bilder! / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Kameran är mer kompetent än min gamla det är helt klart. Jag försöker utforska vad den klarar och vissa motiv i vissa ljusförhållanden fungerar den perfekt. Sen kan det nog hända att det som befinner sig bakom kameran är kompetent nog att få fram det bästa ur kamerans möjligheter men det kanske kommer med tiden.
Kameran erbjuder upp till 24x förstoring av motivet. Det innebär att jag genom att utnyttja förstoringen kan få bilden att se ut som om jag befann mig mycket närmre än det verkliga avståndet. Nu är det så att även om objektivet är mycket bra så är det på grund av zoom-funktionen också en kompromiss. Det klara väldigt mycket men allt klaras inte lika bra och än så länge har jag inte lärt mig allt om kamerans styrkor och svagheter.
Vill man ha det bästa är nog en systemkamera med utbytbara objektiv ett bättre val men också dyrare.
https://www.youtube.com/watch?v=OFVt0zJtKrY#t=22

Skicka en kommentar