Gryning

Gryning

tisdag 15 april 2014

Stenblocksgrotta med anor


Det finns en ansamling av flyttblock i skogen strax norr om Sjöholms skola. Skolverksamheten har upphört och byggnaderna sålts. Nu håller man på att bygga om dem för att passa den nye ägarens bruk. 

Flyttblocken ingick inte i köpet. De har sin egen historia och det finns en del legender runt dem. Myterna har anspelning på en välkänd person, Lars Larsson, född 1785 i byn Djupdalen i Ramsbergs socken, Västmanland. Lars tog sig efternamnet Molin. Iförd kvinnokläder och under namnet Maja drog han ut på stöldräder i området mellan Örebro, Västerås och Stockholm. 

Klippblocken vid Sjöholms skola ligger delvis staplade på varandra och det bildas grottliknande passager under dem. Grottorna påstås ha utnyttjas som gömsle av Lasse-Maja. Det finns fler grottor runt om i Sverige, vilka påstås ha utgjort skydd och tillhåll för denne förslagne tjuv men inte alla kan med säkerhet knytas till hans räder. Jag vågar inte ha någon uppfattning i den saken beträffande blocken vid Sjöholms skola men de kallades förr Lasse-Maja-grottan. Senare blev det Lasse-grottan och det namnet har tydligen glidit över mot nya fiktioner och blivit Lassie-grottan.

De här stora kalkstensblocken fick jag kännedom om i helgen och igår begav jag mig dit för att visa kameran vad vi tidigare gått förbi utan att ana vad där fanns.





Det som slog mig då jag kom dit var att vid detta område borde man kunna röja varsamt precis kring och bland blocken och hela samlingen borde få skydd som naturminne. Det senare kanske redan finns men behovet av tillsyn och en varsam uppsnyggning behövs nog också. Stenarna har även utsatts för klotter. Blocket på den tredje bilden ovan är drabbat. Jag har sanerat fotot men bildredigering gör inget åt verkligheten. Blocken behöver en smula kärlek för att inte vandaliseras!






6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Vilket vackert stenansikte du serverar på nedersta bilden! Mäktiga block som du har förevigat! Nog borde man väl kunna göra som du skriver för att vårda och bevara blocken och miljön kring dem.

BeBest sa...

Du såg stentrollen du också! :-)
De här blocken har varit en del av Sjöholms skolas elevers lekplats och ett utflyktsställe som förskolan ofta använde i sin undervisning. Blocken ligger inte på skolgården men tillräckligt nära för att eleverna skulle kunna springa dit och leka en stund på rasterna. En oerhört spännande och säkert farlig lekplats men självfallet även kreativ och fantasieggande i en omfattning långt bortom dagens standardiserade lekplatser.

Märit i Mariehem sa...

Det där är verkligen en fantasieggande natur. Känner igen mig i den typen av miljö från mina barndoms strövtåg.
Så sent som under 1900-talet bodde en familj i en sådan grotta i Jämtland. Det var naturligtvis inget lustfyllt val, utan blev bostaden för en familj som hade det svårt.
Det finns ett par reportrar som gjort en hel serie om speciella platser i Jämtland, hade just den grottan med i serien. Nu har ÖP som tidigare publicerade deras videoreportage gjort om sin hemsida, så nu hittar jag dem tyvärr inte längre. Hade tänkt lägga in en länk om den.
Glad Påsk vill jag passa på att önska dig!

BeBest sa...

Tack Märit! Det samma till dig! :-)

Inte så långt hemifrån min barndoms hemby i en grannsocken finns en liknande grotta av stenblock, Rövargrottan. Den användes under några år av en driftig viltkonservator som ett annorlunda festställe för arbetsgrupper vilka ville fira något eller ha äventyrliga övningar och tävlingar för team-building. Sånt var ju populärt i slutet av 80-talet och början på 90-talet. En grotta i skogen intill en sjö med legender om medeltida rövare i sitt CV lockade säkert.

NatureFootstep sa...

de där får jag leta rätt på. Visste inte att skolan är såld. Lite synd kan man ju tycka.

BeBest sa...

Mellan kraftledningen och Vingåkersvägen på vänster sida från skolan räknat. Det går in en gammal körväg i kurvan. Från den leder en stig rakt upp på blocken. Du ser dem från dan gamla körvägen.

Skicka en kommentar