Gryning

Gryning

fredag 4 april 2014

Intressanta fåglar


Jag har inte läst på om sothönornas liv och leverne men föra liv som pubertala tonåringar det kan de. Så här i häckningstider är de rätt störiga mot varandra på samma vis också. Bäst det är tycker någon att någon fågel på andra sidan dammen behöver tuktas upp och då sänker den huvet till vattennivå och simmar spikrakt mot den som ska ha stryk.

Jag tror det främst är hanar som beter sig så men honorna är i så fall med emellanåt och ger understöd. Honorna verkar annars vara den som försöker hitta någonstans att lägga äggen. Då håller de sig intill en utsedd plats och kan verka tämligen självupptagna medan övriga simmar förbi och den hane som vill mest försöker hålla andra intressenter borta.

Om det finns några synbara skiljetecken mellan könen vet jag inte men de har rätt många olika läten för sig också. Den här fågeln och ytterligare någon på andra sidan vägen såg jag även ha ett annat hyss för sig. De stod då precis i vattenbrynet och stampade rytmiskt med ena foten. Jag vet inte vad det var för signaler den på så vis förmedlade men kanske var det sothönornas ”Let's dance”.

4 kommentarer:

imsys sa...

Fåglarnas olika beteende är verkligen kul att observera! Små personligheter, allihopa!

baraenbildavmig sa...

Det låter verkligen intressant med en sothöna som stampar med foten. Vad roligt det ser ut med den nedsänkta och målmedvetna fågeln! Fina bilder!

BeBest sa...

Jo det finns nog enskida individer som utmärker sig på något sätt och arterna har också sina egna fasoner. Sothönor är ganska oansenliga till färg och form men de märks!

BeBest sa...

Jag har hört det där stampet ett par gånger förr men senast jag var vid viltvattnet fick jag veta upphovet. Antingen prövar fågeln om underlaget håller för ett rede eller så är det en annan signal till omgivningen.

Skicka en kommentar