Gryning

Gryning

fredag 25 april 2014

Jag tog mig en promenad


Dagens pensum av onyttigheter var utfört och nu fanns tid att roa sig också. Det jag först ville veta var ifall de lilarosa harsyran slagit ut än. Det hade de den.

Därefter ställdes kursen mot Krämbol och Krämbolstugan. Det visade sig snart att det skulle pågå något slags aktivitet där eftersom många bilar körde in på vägen dit. Jag insåg att detta mycket väl kunde få eventuella tranor och sjöfåglar att dra sig undan från fält och strand. Vägdammet från trafiken skulle därtill bidra med svårigheter att få bra foton. Det jag främst ville se handlade dock inte om fåglar utan blommor. Var liljekonvaljerna under den stora eken på väg att visa knopparna? Även där förstod jag snart att jag var väl tidigt ute så mättandet av den nyfikenheten fick anstå. En rödhake satt precis intill vägen och brydde sig inte ett dugg i mina förehavanden. Jag fick från nära håll fotografera den precis hur jag ville medan rödhaken sjöng för full hals!

Jag passerade Krämbols gård samt bron över ån och kom in i skogen. En ekorre hade mycket att bestyra med en gran.

Därifrån fortsatte jag mot Bonneråd för att vika av mot Hovmanstorp. På åkern stod en tofsvipa tämligen nära vägen.

Fågeln försökte undkomma min uppmärksamhet genom att så sakteliga dra sig ned mot sänkan bakom sig. Problemet var dock att det fanns fler vipor på plats och ett par verkade betrakta sänkan som sitt privata område och tänkte inte erbjuda ens ett tillfälligt skydd för någon annan tofsvipa. En av dem satte rak kurs mot den ensamma fågeln och jag anade att här lär det bli åtminstone en som kommer att få ta till vingarna. Så skedde också.





Kvar stod den attackerande vipan och väntade på beröm från sin partner.

Jag tackade för uppvisningen, fortsatte min promenad och kom till slut nöjd och belåten hem.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du har visst gått och blivit en fullfjädrad fågelfotograf! Imponerad! Att rödhaken var så upptagen med att sjunga att den inte brydde sig om att du kom nära, vilken härlig känsla när sånt händer! Och tofsvipan och ekorren och… vårens första gök höll jag på att skriva.
Fin bild på ekorren fick du också! Jag måste snart uppsöka något ekorrställe.

BeBest sa...

Det är kameran som gör jobbet då jag tar foton av fåglar. Min insats innebär endast att jag ökar kamerans zoom till max förstoring, krymper autofokusens mätområde till minsta möjliga, försöker sikta på fågeln och sedan följa den medan autofokusen och den kontinuerliga exponeringen jobbar så mycket de har minnesutrymme till.
Det är så jag gör när jag har rörliga motiv framför mig. Hur långa serier jag tar beror på motiv och vad som just då sker. Det kan absolut vem som helst göra om bara kameran medger det.
Vårens första gök är väl på gång den också men har nog inte hunnit fram än. :-)

Skicka en kommentar