Gryning

Gryning

söndag 6 april 2014

Putsväck och lugnet infann sig


Den senaste tiden har ett av mina äldre inlägg blivit måltavla för spam. Det handlar om kommentarer som uppmanar mig att besöka vissa länkar och texterna är skrivna på engelska eller något som skulle kunna föreställa maskinöversatt engelska. De handlar oftast om väskor och annat onödigt eller ger mig beröm för att jag skrivit ett så enormt informativt inlägg att de gärna skickat mig en slant som uppmuntran om möjligheten funnits. Sånt där dravel går jag inte på men jag ledsnar på det!

I natt har det varit lugnt på spamfronten. Jag tog nämligen bort detta så intressanta inlägg, som visade en måne och hade en länk till en sång på Youtube. Jag har alltså fått bort från en del bedrägliga robotar från Indien, Kina, Ryssland, Ukraina, Taiwan, Argentina, Brasilien, Thailand, Malaysia, Kanada och USA. Lugnet varar väl inte så länge. Snart hittar de tillbaka igen och skaffar sig en ny måltavla. Jag kommer att svara med samma åtgärd då. Bort med det!

För övrigt kan jag meddela att även i år simmar skäggdoppingen i Lillsjön. Den brukar häcka där.

Förra veckan fick jag ett intressant uppdrag från en släktforskare. Hon hade en ana som bott och varit spiksmed vid Krämbols bruk under första hälften av 1800-talet och undrade om jag kunde skaffa några miljöbilder från smedjorna. Det finns inte så mycket kvar av dem dessvärre men jag ska göra ett försök i alla fall. Månne det även på den tiden häckade skäggdoppingar i  Lillsjön?

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Morr! Nu glömde jag att kopiera innan jag tryckte på publicera.

En till fågel att vara avundsjuk för. Det är sällan man ser en sån silver-/aluminiumeffekt på en bild. Vad är det som är upphovet till den? Snyggt är det i alla fall!

BeBest sa...

Ljuset kommer in från höger i bild och något snett mot mig. Lillsjön är inte så stor egentligen. Kanske 200m tvärs över och doppingen befinner sig ungefär mitt i. De lodräta mörka ränderna kommer från grova alar i strandkanten. De speglar sig i det vindstilla men mycket sakta strömmande vattnet. Det ljusa kommer från en frostig gräsmatta, vilken lämnar sitt bidrag till speglingen.

baraenbildavmig sa...

Aha, en frostig gräsmatta. Att det lodräta var träd förstod jag.

BeBest sa...

Jo det finns en grässlänt ner mot sjön. Ovanför slänten står en röd stuga. Den brukar synas på många av mina vyer över sjön.

Skicka en kommentar