Gryning

Gryning

tisdag 29 april 2014

Vårkväll i Katrineholms omgivning


Det var tvättdag igår. Utanför tvättstugan var gräsmattan fläckvis översållad med ljusblå blommor. De ser ut att vara trädgårdsveronika, Veronica persica.

Vårbruket ute på åkrarna börjar komma igång och få upp farten. Vid Krämbol kör Claestorp redan så det ryker.

Jag såg två grågässkullar på Lillsjön. Det var fyra ungar i varje kull och föräldrarna höll noga ordning på sina små. Om det var en tillfällighet vet jag inte men föräldraparen höll sig nära varandra. Kanske gjorde det att den ständiga vaksamheten mot faror kunde bli mer effektiv.

Målet för promenaden var Krämbolsugan. Lättaste vägen dit från Lillsjön går via en ridstig över en liten åker. I kanten av åkern fanns två tranor. De litade inte på mig.

Det var solnedgången vid Viren jag ville åt. Kvällen var ljum och vinden svag. Bakom mig berättade en taltrast om hur skönt livet var och på andra sidan sjön försökte gäss få möjlighet att dela utrymmet med mellanskarvar. Skarvarna lät inte som de skulle vilja vara gästvänliga. En häger flög över mig men jag lyckades inte få något foto av den.

Då lugnet återkommit till åkrarna och skymningen börjat tätas till vågade sig rådjuren ut på vallarna. Luften var frisk och ett par motionärer passade på att ta en löprunda längs grusvägarna medan fågelsången ännu ljöd. Löpande människor bekom inte rådjuren något men en vandrare som plötsligt stannade och höjde kameran var ruskig och troligen livsfarlig. De ville absolut inte vara med på bild.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Nu hände något med min text, meningarna är huller om buller. När jag skrev en ny kommentar så försvann den. Redigera om du kan!

BeBest sa...

Jag tror det var så här du tänkt dig ditt inlägg:

”Åter en vårvacker bildserie! Tycker du att det ser ut som teveronika så är det nog det, det mesta är tidigare i år. De där traktorerna som har har ett dammmoln efter sig, har jag varit sugen på att fota men suttit i bil varje gång jag sett dem. Mycket vackra fågelbilder! Grågässens ränder är så dekorativa och på din bild syns de bra! Och så solnedgången som lyckligt slut: Godnatt!”
---
Jag såg ju blommorna medan jag var i tvättstugan och försökte sen leta fram vilken sort det rörde sig om. Den enda som stämde ävar just teveronikan.
Traktorn och dammet bakom den såg jag på långt håll och hopades att den inte skulle hinna bli klar med den lilla åkern innan jag hann dit. Det var precis på sekunderna att jag hann!
Det var just för att de hade fått fram ungarna som jag jag tog bilden annars hade jag nog bara gått förbi.
Solnedgången vid Krämbolstugan har jag ju visat förr men den kändes rätt lyckad så den fick också komma med i redovisningen.
Sov gott! :-)

baraenbildavmig sa...

Tack, det var just så jag skrev min kommentar. Min dator var fladdrig igår av någon anledning, jag kunde knappt ta mig fram utan den gjorde som den ville.

Ja, ungarna förstås! Det är en så ömsint stämning i bilden där de simmar i perfekt formation med föräldrarna som beskyddande ram.

BeBest sa...

Gässen höll noga uppsikt över ungarna ... och mig.
Det händer emellanåt att även min datort blir fladdrig. Felet ligger i det moderna tangentbortdet och framförallt musen som Apple förstört genom att låta den bli som en ipad och ska kunna stras en sjuhelsikes massa ”gester”. Så fort man rör musen för fort tror datorn att man vill avsluta det man håller på med. Gester är en ”förbättring” som gränsar till vansinne och driver en dit!

Skicka en kommentar