Gryning

Gryning

torsdag 22 maj 2014

Det flyger och far nu


Under tisdagskvällen började en av mina blomkaktusar slå ut. Jag vet inte vilken sort det är, bara att det är en annan sort än den säljaren påstod. Jag var uppe i ottan igår för att se hur långt blomman hunnit.

Den var i stort sett fullt utslagen


Mot kvällen gav jag mig ut med riktning mot Krämbol. Jag tänkte ta god tid på mig och spana efter fjärilar vid ängen intill Luvsjön.

Det fanns en del små fjärilar och de var inte alls så lätta att komma nära, som den här jordsnylthumlan. Snylthumlorna samlar inte pollen så de måste hitta någon humleart som de kan nästla sig in hos och lägga äggen där. Därav namnet snylthumla. Det finns många arter i den humlefamiljen och de är beroende av att värdarterna finns. Denna humla sitter på en blommande svinrot.

En liten röd fjäril såg jag då och då och försökte komma nära. Den släppte mig inte närmre än tre meter tror jag. Det är en kamgräsfjäril. Insekten under den vet jag inte alls vilken art det kan vara.

Jag såg också en liten art jag inte upptäckt tidigare. Den är inte ovanlig men har en god förmåga att hålla sig dold. Arten kallas vitbrokigt slåtterfly.


En av de tidigaste fjärilarna i år var ängsvitvingen. Jag vet inte att jag sett så många av dem tidigare så vintern har varit gynnsam för dem.

Så begav jag mig vidare mot Krämbol.

Vattenklövern blommar nu. Det är bladen som påminner om klöverblad. Blomman är en liten skönhet i sig.

Solen började sjunka och hittade en lucka in över ån vid Genne.

Nöjd med mig dag vandrade jag hem.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Ja, nu är det mycket som flyger och far, det märktes i morse när jag avnjöt min frukost på altanen. Bland annat maskrosfrön, allt går så fort nu. Många fina fjärilsfoton fick du! Vattenklövern vet jag inte om jag har lagt märke till tidigare, tack för den!

Bladkaktusen har ju undersköna blommor!

baraenbildavmig sa...

Jag tror att jag fick besök av din kamgräsfjäril idag när jag låg och slappade i vilstolen. Den såg precis ut som den på bilden. Tyckte inte det var någon vits att gå och hämta kameran, den skulle bara försvinna.

BeBest sa...

De sitter inte stilla särskilt länge de där fjärilarna. De verkar ha mycket att bestyra med att dels hitta mat, dels hitta en passande partner.
Jag ville se vad den nya kameran duger till när det kommer till att ta närbilder av insekter. Fjärilar och sländor kommer inte gå lätta att fånga på bild. Fotona blir nog bra men att få till riktiga närbilder blir svårt. Kamerans storlek och odjuret som sträcker fram den skrämmer. Det gäller nog för mig att hitta rätt med inställningarna också. Jag lär mig kanske.

BeBest sa...

Det är så mycket som flyger och blommar nu att det knappt går att hinna med att dokumentera allt. Regnet i början veckan och nu värmen är rena raketbränslet för blommor och bin och mycket annat.

Skicka en kommentar