Gryning

Gryning

onsdag 28 maj 2014

En bister nordan


Det drar ner kalla nordanvindar över landet. Solen försöker så gott den förmår lätta upp stämningen och höja temperaturen men det är bara i vindskyddade områden den förmår uträtta något. Det var också i lä jag hittade gårdagens insekter.

På en solvarm plats med liljekonvaljer vilade en Spjutflickslända, Coenagrion hastulatum, hane. Den lät sig inte skrämmas av kameran i första taget men då jag försökte komma in på kamerans minsta fokusavstånd blev linsen för närgången.


Strax intill gömde sig en liten buskmätare bland grässtråna, Chiasmia clathrata.

Jag såg många små guldvingar, Lycaena phlaeas, både på marken eller i vegetationen men de ville inte gärna låta mig och kameran komma särskilt nära.

I en skogsglänta fann jag denna puktörneblåvinge, Polyommatus icarus.

Man fick verkligen leta för att hitta fjärilarna och sländorna och där de fanns gungade deras strån och blommor för vinden. 

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Ja, det är inte lätt att fota fjärilar när det blåser, men du lyckades bra! Den där lilla rutiga såg jag ofta förra sommaren. Vad är det som ger den vackra turkos/svarta sländan dess namn?

BeBest sa...

En av teckningarna på bakkroppen påminner om en lyra eller ett U.

Skicka en kommentar