Gryning

Gryning

måndag 5 maj 2014

En rekognoseringstur


Igår tog jag mig en gediget lat dag. Det var med andra ord ett allvarligt menat rekordförsök i att göra ingenting. Jag satte åtminstone ett nytt personligt rekord tror jag. Sedan ribban för hur lat en människa kan bli lagts på nya höjder, gav jag mig fram mot kvällen ut på en liten promenad. Tanken var att finna en plats inom gångavstånd, vilken ännu inte utnyttjas för gryningsfoton. Jag tror jag fann den. 

Promenaden förde mig förbi en klibbticka 

... och genom ”Hagtornsporten” vid Backa hage.

Jag studerade en fiskmås danssteg en stund 




... och fick en vy av Duveholms herrgård.

En storlom simmade förbi Carl Ugglas park medan jag var där men fågeln uppehöll sig endast i motljusets solglitter då den var ovan ytan.

Vitmossan, ja den äkta vitmossan som man inte använder i ljusstakar, utan gör torv av, låg däremot i skugga.

Jag hade tänkt mig att fånga solnedgången från Gatstuberget men platsen var ockuperad så jag fick hålla mig i marknivå och avstå från de vida vyerna.

Dessvärre drabbades jag åter av svårbemästrade problem på grund av att den nedgående solen ständigt bländade kameran. Vyerna från Djulö gärde hamnade i papperskorgen.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det var en lustiger dans du förevigade, roligt fångat och måsen såg nöjd ut! Som sagt var är det en ljuvlig tid med den ljusa grönskan!

BeBest sa...

Måsen övade på en egen stepvariant. Den hade en kompis också men de simmade enbart tillsammans medan den här emellanåt ställde sig vid badbryggan och spanade efter paparazzi och autografjägare. Visst är det så med grönskan men redan börjar det dra över mot mognare kulörer i bladverket. Det går fort nu.

Skicka en kommentar