Gryning

Gryning

tisdag 13 maj 2014

I morgondiset


Jag vaknade väl tidigt men kunde inte somna om. Den arla timmen och det disiga vädret passade fint för den som kunde tänka sig att rasta kameran en stund. Det kunde jag faktiskt tänka mig göra lika väl som att ligga vaken i sängen. Med kameran i näven gick jag till Djulö gärde.



En röd skogsmyra hade också vaknat och var i färd att undersöka blomknopparna på en rönn.

Kameran kände sig nöjd och vi lämnade gärdet och fortsatte tillbaka hemåt längs vägen på andra sidan Duveholmssjön. I diket stod utblommade maskrosor. Fröna var klara för avfärd när väl vädret blivit tjänligt för fallskärmsflygare.

Bland de första bilderna jag tog med den nya kameran i höstas var ett foto på dessa ekar. Då hade de fällt löven men nu är vårkostymen snart klar.

Om någon undrar ifall jag såg något rådjur kan jag berätta att det gjorde jag. Det fanns i en beteshage bakom Duveholms hästgård men det var skyggare än trollen så något foto gick inte att hinna med.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Oh, vad jag gillar dessa dina trädrader i olika väder och olika årstider! Här kontrasterar diset vackert mot grönskan. Jag verkar ha missat att rönnen hade pärlknoppar! Men det kanske är en pärlrönn? Jag gillar att se myrorna krypa omkring i träden så här på våren, fin bild! Finns det redan maskrosfröbollar - du ser då allt! Väldigt skarp och klar bild.

BeBest sa...

Vida vyer i dis blir på något vis mer spännande än i solsken. Kvällsljus och gryningsljus kan också hjälpa till att ta fram karaktären i landskapet men diset framhäver det nära och tar det som är långt ifrån i pant så länge.
Jag hade planer på fler foton från alléerna men diset - eller kanske man kan kalla det duggregn för det blev små stänk på linsen och objektivet - lättade innan jag hann komma i läge på andra sidan gärdet. Jag hade tänkt mig få med en drös foton från gröna miljöer också men de bilderna blev inte riktigt så som jag önskat. De hamnade i minnesfacket för gjorda erfarenheter.

Skicka en kommentar