Gryning

Gryning

onsdag 21 maj 2014

Lite blandat


Även igår var jag ute på morgonkvisten. En stund stod jag vid bäckravinen och lyssnade på kornknarren och näktergalen. Jag gick vidare och kom ut på ett gammalt hygge där björksly och geranplantor håller på att återta herraväldet. Där såg jag ormbunksmätare vila i det daggvåta gräset.

Promenaden fortsatte in på vägen mot Krämbolstugan. Där var en intensiv trafik av tordyvlar.

I lövskogen höll sångfåglarna på att sjunga upp sig.

Jag noterade även att bergklintens knoppar nu är på väg att slå ut. De här hade hunnit längst.

Det fanns även en annan frisläppt trädgårdsväxt intill. Den påminner mycket om grässtjärnblomman men är större.

Under gårdagskvällen började en av mina kaktusar slå ut. Den är nog snart helt vidöppen. De fotona kommer en annan dag.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Skulle kunna vara silverarv som har rymt, men den har grå blad. Tordyvlarna är söta där de stretar fram som ett strävsamt gammalt par. Bergsklinten är snabb på försommaren, jag har den framför min stora pion här i stan, den blir bara så skräpig när den vissnar.

BeBest sa...

Det tycks vara vanligt att man häromkring flyttar ut trädgårdsväxter man inte tycker så mycket om mellan blomningarna till en plats utanför tomten. Där gör det inget om de står och skräpar i höggräset, man har ändå blommorna kvar att njuta av när de kommer.

Skicka en kommentar