Gryning

Gryning

lördag 31 maj 2014

Morgon efter regn


Vaknade av att solen försökte få fram sina strålar genom molnen. Nattens regn hade tystnat och de kvarvarande dropparna glittrade i gräset. Mindes att jag igår kväll hade försökt få fason på backsippans trollrufsiga fröställning och då undrat hur den kunde tänkas te sig om det låg dagg i den och ljuset träffade dropparna. Nu kunde jag kanske få veta det. Utan frukost gav jag mig ut med kameran i högsta hugg!

Det fanns rosor med droppar på tomten strax intill.

På ängen stod tjärblomstren i full blom.

En smörblomma hade besök av en blomfluga.

Jag vände hemåt igen och passerade en pion ...

... och en daggkåpa.

Morgonens ljus var fångat och det kändes vara dags att försöka få till frukosten.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Din daggodyssé skötte du med bravur! Backsippan är ett tacksamt objekt och daggkåpan droppar stod visst på kö för att fångas av din kamera. Snyggt! Ovanligt och läckert med rosenraden!

BeBest sa...

Det är inte så vanligt att jg plåtar trädgårdsväxter men de här kunde jag bara inte låta bli. När man får dropparna serverade så här lätt åtkomligt att man kan sätta kameran i makroläge och trycka fram linsen nästan i kontakt med dem då är det bara att tacka och ta emot!

framsnacka sa...

Härliga bilder! Tycker särskilt om den sista med de vattenglänsande ädelstenarna, pionknoppen och den fina tjärblomstren (ingen bekant till mig), klematisen ch rosorna är också finfina!
BS (om kaninerna)
Tack! Jag vet inte alls mycket om tamkaniner, och absolut inget om hoppkaniner, mer än att de är oerhört mjuka. Det var ren nyfikenhet som gjorde att jag gick fram och pratade med några som hade sin kanin/sina kaniner där för att hoppa. Den flickan som jag tog bild på hade på något sätt en fin och lugnande inverkan på kaninen, det märktes så tydligt. :-)
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Vatten och ljusets brytning i vattendropparna fascinerar mig. Då jag får chansen att fånga det på bild försöker jag göra det om det så är droppar i ett spindelnät eller på ett grässtrå eller som här blommor och blad i många former.

Skicka en kommentar