Gryning

Gryning

lördag 17 maj 2014

Nu ska de ut


Det blev en synnerligen skön kväll igår. Jag hade planer på att söka efter en plats där en bäverfamilj är på väg att försöka etablera sig och bygga en damm. Jag vet ungefär var jag ska leta men hittade inte dem inte. På vägen dit passerade jag ett vindskyddat, solbelyst ställe. Det var många fler som hittat det. Jag såg citronfjärilar, påfågelögon och den här vinbärsfuxen. Färgteckningen påminner mycket om nässelfjärilens men vinbärsfuksen är något mindre och har spretigare vingkanter.

Fram mot solnedgången började en gök gala. Efter ett tag upptäckte jag en fågel uppe i en björk. Trädet stod ute på en holme i en åker. Så fort jag fått klart för mig att detta var göken, fick kameran börja jobba. Man vet aldrig när en fågel ger sig av, så det gäller att passa på tillfället. Jag kom så nära som vägen tillät och sen fick optiken göra resten.

Medan solen sjönk ytterligare gick jag mot Backa gård. Tanken var att från en kulle med utsikt över Backasjön försöka få ett foto över solnedgången. Det blev inte så det blev bättre. Visst är de söta?

Solen sjöng bortom synranden och jag gick hem. Temperaturen ute var fortfarande 17°C. Idag ställer jag ut blommorna på balkongen.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Bra utedelning med både fjäril, fågel och boskap! Mycket söta är kalvarna, det var länge sen jag såg några måste jag tillstå. Trots avståndet fick du en bra bild på göken!

BeBest sa...

Tack Du! :-)
Lite nöjd var jag allt med att ha fått chansen att fotografera en gök! De flesta fotona blev inte så lyckade men det sista fick godkänt.
De här korna tycker jag verkar vara keliga. Jag ska gå in i hagen och sätta mig på en sten så får vi se hur nyfikna de är! Jag tror de kommer att undersöka mig.

Skicka en kommentar