Gryning

Gryning

onsdag 14 maj 2014

Odjuret och skönheten


Innan solen hunnit upp var jag på väg mot viltvattnet vid Östra Vingåker. På håll upptäckte jag en vildsvinsgalt. De är aldrig att leka med! Med sina betar sprättar de lika lätt upp en människa, som de bökar upp jorden med trynet och deras aggressiva humör ligger ständigt nära explosionsriskens övre gräns.

Eftersom det var det första tillfället jag fått till att fotografera ett vildsvin stannade jag tills galten bökat sig fram till skogen. Den hade då i sitt sökande efter något ätbart plöjt upp en sträcka på bortåt 50m.

Så kom jag till viltvattnet. Det låg ett lätt dis över omgivningen och solen orkade inte bryta genom molnen. Två sångsvanar kom inflygande och landade, en på var sin sida om landsvägen. De ville ha över kompisen till sin pöl och jag stannade för att se vem som skulle få ta sig fram till den andra svanen.  Den på min sida verkade vinna dragkampen.

Från andra sidan vägen kom den anda svanen flygande, landade och slog bort stänket från vingarna.



Jag hade stora planer om långa promenader runt socknen men det tyckte inte vädret var någon bra idé! Jag hann inte långt innan regnet började falla och det blev en rejäl skur. Kameran är inte vattentät även om jag är det. Det var bara att glömma alla planer och traska hem igen. Lärdomen av detta är att jag kommer att behöva en vattentät kameraväska, ifall jag drabbas av fler oväntade regnskurar under mina promenader eller fisketurer. Den jag har är inte det.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Hu, de där vill man inte möta i skogen! Jag har bara sett vildsvin en gång, ett helt gäng som promenerade nerför vägen på vår tomt i skymningen. Romantiskt vacker bild på sångsvanen i gryningen. En vattentät kamera vore roligt, men du får nog se till att åtminstone väskan är det!

BeBest sa...

Oftast drar de sig undan om de hör en komma men skulle man råka överraska dem på nära håll kan det bli marigt. Jägare som ska gå på eftersök och försöka hitta skadade vildsvin brukar ha speciella byxor med extra starka skyddslager för att förhindra att betarna ska kunna tränga igenom om svinet skulle vara vid liv och gå till attack.

NatureFootstep sa...

jag försökte få en på bild vid Boda Kvarn. Men de ville inte vara med o leka. :(

BeBest sa...

Jag har inte varit dit än för att titta till svinen men det kanske kommer. De verkar kunna visa sig även på tidiga kvällen vad jag förstått men visst behöver man ha tur också och ta sig upp i gömslena tyst och sen inte ge några ljud ifrån sig medan man väntar.

Skicka en kommentar