Gryning

Gryning

söndag 18 maj 2014

Sommarkänsla en kväll i maj


Fram mot eftermiddagen bestämde jag mig för att gå ut att söka fjärilar. Det är många arter som flyger nu och hittar man en solvarm plats med lä och passande blommor, så kan det säkert dyka upp en och annan insekt där. Det är bara att hålla ögonen öppna och vänta in dem. Jag börjar borta vid Luvsjö-området. Där bör det vara rätta förhållanden nu. 

Ja, det var väl ungefär så jag tänkte det skulle gå till. Fullt så enkelt blev det dock inte. Visst fanns det fjärilar som flög över ängen, vilade bland buskarna eller sög åt sig näring från blommorna men de var inte så pigga på att stanna kvar medan jag försökte få in dem i fokus. Jag ville ha bilder där fjärilen täckte i stort sett hela ytan och det innebar närbilder, ja rentav riktigt närgångna bilder och det passade inte alls för dessa pigga krabater att att ställa upp på. De flyttade raskt till nästa blomma eller andra sidan ängen.

Jag blev följaktligen tvungen att välja motiv som inte flög bort. Skira asplöv fladdrar visserligen på rätt sätt men de stannar på stället i alla fall, så de fick bli substitut för fjärilsvingarna.

Stigen genom den urgallrade och nu luftiga skogen bjöd på ett vackert kvällsljus.

En nyfiken koltrast satte sig en stund för att följa mina förehavanden. Det tackade jag så här för.

I den gyllene timmen kom jag till Krämbol och Lillsjön. Den bortre stranden låg i skugga men den lilla vassruggen med trädet hade allt ljus på sig.

Det sägs att en svala inte gör någon sommar och det kanske stämmer ...

men två gör väl i så fall en sommar.

Solen sjönk ytterligare och jag var på väg hem. Det var då jag på håll upptäckte det: Banken var ute och gjorde luftaffärer igen! Jag har tagit foton av den ballongen med reklam för Sörmlands Sparbank förr men det var länge sedan och den gången blev det väldigt bråttom. Nu hade jag gott om tid ifall den skulle flyga åt mitt håll. Den kom också närmre men inte så mycket mera nära en så här.

Vad som händer här idag är ännu inte bestämt.

4 kommentarer:

imsys sa...

Fånga fjärilar på bild är ett synnerligen besvärligt projekt. En god portion tur behövs - hoppas du lyckas bättre nästa gång! Du lyckades fånga andra mycket vackra motiv istället!

baraenbildavmig sa...

Håller med Imsy, det är inte det lättaste att fånga fjärilar, de har en tendens att vilja flytta på sig när man kommer. Jag har ett påfågelöga som årets första fjäril, har glömt att visa det. Vackra skimmerbilder!

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)
Jag får öva på att komma åt fjärilarna. Det ska gå!

BeBest sa...

Tack Du! :-)
Tidigt i våras var insekterna ganska tröga och satt gärna och värmde sig men nu när luften är varm blir insekterna mera alerta och svåra att komma åt. Det är ju de varska som anar faran i tid och klarar sig undan.

Skicka en kommentar