Gryning

Gryning

torsdag 12 juni 2014

Årets nykomlingar


Jag har inte nämnt så mycket om hibiskusarna i år. Alla står sen mitten av maj ute på balkongen. Endast de som grodde under hösten och de som kommit till i år är kvar inne.

Igår kom den allra senaste ut ur fröskalet.

Den och de övriga som pollinerats, blivit mogna frön, såtts och grott har samma föräder. Det är sorten ”Amy Lynn” som står för föräldraskapet genom att blomman som pistillen fanns i pollinerats med blommans eget pollen. Detta skedde två gånger i mars i år. Resultatet blev två fröhus med sammanlagt 10 frön. Dessa mognade och öppnade sig och första fröhuset hade 8 frön det andra 2.


Fröna såddes och så här långt har 5 frön grott, 4 ur den första sådden och 1 ur den andra.


Nu återstår att se hur många av dessa som kommer att överleva det första året. Alla gör det inte.

4 kommentarer:

Ewa sa...

Du har magiska fingrar.. :)
Jag hoppas att du får dom att överleva för det är den vackraste av alla vackra blommor..

Jag svarar här om frågan när vi åker på semester..
Vi åker på onsdag förmiddag och blir borta till den 6 juli.. :)
Ha en bra dag nu på alla vis.. Jag ska ut och flytta djur. ;)

BeBest sa...

Tack Ewa! :-)

Jag hör av mig.
Magin står hibiskusarna för. Jag är bara medhjälpare till dem.

baraenbildavmig sa...

Rolig makrobild på den lilla grodden! Hoppas att de tar sig!

BeBest sa...

Tack Du!
De små står i fönstret nu och tittar på regnvädret. Av förra höstens småttingar strök hälften med under vintern så risken är väl stor att det går så för de här också och framför allt för dem som kommer att sås i höst.
Jag hoppas naturligtvis på att blomningen ska komma igång ute på balkongen. Jag har sett en del knoppar men hoppas att alla vuxna hibiskusarna ska bjuda till och visa sina yngre avkommor vad som väntas av dem.

Skicka en kommentar