Gryning

Gryning

fredag 27 juni 2014

Att smyga på ängssmygare


Igår tog jag itu med den smutstvätt jag inte hann med i tisdags. Allt är nu torrt, sängen renbäddad och den stora väskan, jag använder för att få med mig allt i då jag far till Idre, ska fyllas på igen. Nästa år om jag lever och har hälsan ska innehållet åter komma till pass.

Medan tvättmaskinerna tog hand om lakan och allväderstället gav jag mig iväg bort till en äng för att se hur där såg ut och kanske hitta någon fjäril som ville vara med på bild. Ängssmygare hittade jag många av. De som först visade sig dagarna efter pingst var nervöst lättskrämda och ville inte låta något stort komma för nära men nu tycktes den rädslan vara försvunnen. Kanske fanns instinkten att fly undan en annalkande fara kvar men sinnena och nervsystemet reagerade inte lika snabbt längre.

Ängssmygarens tid är snart över för i år och troligen är det så att deras kroppar börjar känna av åldern. Sinnena och organen tappar helt enkelt i effektivitet även hos äldre insekter. Hade de haft möjlighet att minnas gjorda erfarenheter, skulle man kunna tro att de lärt sig vad som är deras verkliga faror och vad som endast skenbart är det men de har enbart sina sinnen, medfödda grundläggande instinkter och reflexer att lita till. Reagerar dessa inte lika kvickt som förr, är det reflexerna och sinnena som förslöats av ålder eller sjukdom. 

Nåväl, igår fick jag möjlighet att komma rätt nära ett par ängssmygare och detta är resultatet av den bildserien.





Jag såg även en pärlemorfjäril fladdra förbi men den hade ännu alla instinkter, sinnen och skyddsreflexer i behåll. Eftersom de fjärilarna flyger nu, ska jag sikta på att överlista någon. Även pärlemorfjärilar behöver föda och vila och då kanske jag kan lyckas komma till med kameran.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du smög på bra och fick en jättefin bildserie på en annan smygare! Jag tänkte mig en fjärilspromenad i förrgår, men det ville sig inte, så mycket annat kom i vägen och förbrukade krafterna. Så småningom.

BeBest sa...

Jag hade tänkt ta en tur till med kameran men även hos mig kom annat i vägen. Få se hur det blir idag.

Skicka en kommentar