Gryning

Gryning

torsdag 26 juni 2014

Blomdekorationer och fågelbad


I måndags återlämnades hyrbilen. Min väg hem igen gick förbi Gröna Kulle och genom stadsparken. Blomplantorna, vilka Katrineholms parkarbetare den 9:e juni med noggrann precision placerade ut enligt en exakt detaljbeskrivning, har nu tagit sig och visar ett vackert mönster. De dekorationerna är en av anledningarna till att människor från när och fjärran besöker stadsparken och att katrineholmarna känner stolthet över sin stad.


Då i början av juni blommade rhododendronbuskarna i många färger men den prakten är över nu. Mellan buskagen finns vatten och det uppskattas mycket av fåglarna. Här är en koltrasthona, som gladeligen roar sig med att hitta olika sätt att stänka vatten omkring sig.





Även fågelungarna uppskattar att bada där. De här är något försiktigare i sitt umgänge med det våta elementet.




Dagarna fram till nu har jag ägnat åt att återhämta mig efter mina vandringar i Idre med omnejd. Idag ska jag tvätta det jag inte hann med i tisdags.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är verkligen en vacker blomdekoration.Där har det gått åt massor med taklök och fetknopp av olika slag, bland annat. Vad är det för material i "speglarna", de vita delarna?
Roligt att iaktta fåglars vattenlek, särskilt när det inte är vattenfåglar!

BeBest sa...

Det vita är vita stenar, troligen marmor eller krita.
Jag tror möjligheten att blaska bort ohyra och svalka sig i vattnet är en viktig orsak till att så många småfåglar roar sig i dammarna.

Skicka en kommentar