Gryning

Gryning

söndag 15 juni 2014

Jag klarade biffen


Igår blåste det värre än på länge här. Det var en ihärdig nordan som drog ned kalla vindar och fick insekterna att söka lä och de möjligheter till värme som solen erbjöd. Den spred tursamt nog ett varmt solsken från en molnfri himmel och i vindskyddade lägen blev det riktigt skönt för att inte säga hett.

Häromkvällen hittade jag ängschampinjoner men jag hade inget att ta dem i. Igår hade jag räknat ut att om jag gjorde rostbiff av älgkalvsbiffen, jag fick av Mingla och hade champinjonerna som tillbehör skulle det kunna bli mycket gott att njuta av de närmaste dagarna. 

Min väg mot svampstället går förbi platser med ängsgräs och vindskydd. Kameran var med. Den kombinationen kunde väl endast sluta på ett sätt: Insektsfotografering. Det tog alltså tid att komma åt champinjonerna och inte gick jag rakaste vägen heller men bildskörden blev riklig.






Rostbiffen blev perfekt och synnerligen god tillsammans med tillbehören.

8 kommentarer:

imsys sa...

Oj vilken skärpa i bilderna! Den där kameran var allt ett himla bra köp!

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)

Kameran tar fram råmaterialet och GraphicConverter är mitt verktyg för efterarbetet med den stegvisa finputsen i form av förändring/förbättring av färgmättnad och vitbalans, kontraster och skärpa. Alla dessa foton och alla andra jag visar sedan flera år tillbaka har alltså i mer eller mindre omfattande grad steg för steg redigerats i den processen.

Vanligtvis handlar bildbearbetningen om att minska djupa skuggor och öka skärpan. Men det måste ju finnas något värt att att börja redigera också och det brukar kameran ordna. :-)

baraenbildavmig sa...

Jag säger som Imsy, men det har jag sagt tidigare redan. Du har varit duktig på att utforska kamerans möjligheter och ja, seriebildstagning är förstås något för insektsfotografering, men jag är för slö för att pröva, kör bara på i gamla hjulspår. Idag extragillar jag bilderna nummer två och tre. Bilden på sländan är suveränt vacker och lyckad!

Berit sa...

VILKA FOTON ! Säger bara, ,LYCKA !

BeBest sa...

> baraenbildavmig

Tack Du!
Jag tror att jag hittat en bra metod där. Insekter som sitter helt stilla kan jag ju använda HDR till också men det är de här serieexponeringarna som verkar passa bäst.
Alla fotona här togs med serieexponering i upprepade omgångar och så försökte jag komma lite närmre eller ändra vinkel från serie till serie. På så sätt får jag många alternativ att välja mellan. Det är ändå inte säkert att jag blir nöjd. Går det så gård men ibland gör det inte det. Det får man snart lära sig och sen är det inte fel att sovra hårt i det material man skrapa ihop också. Endast det bästa ska visas, inget annat!

BeBest sa...

> Berit

Tack Berit! :-)
De här fotona är vad jag klarar nu och vad insekterna ställer upp på. Jag vill nå längre! Jag har en hel del kvar att lära än och det ska jag försöka.

Jag är naturligtvis glad åt att man uppskattar det jag visar idag. När insektssäsongen är över hoppas jag ha kommit ännu längre med detaljer och bakgrunder. Jag lärde mig väldigt mycket förra sommaren och det är den grunden jag vill bygga vidare på med den nya kamerans hjälp.

imsys sa...

Seriebildstagning använder jag också. Till nästan allt. Utan det skulle det inte bli särskilt många skapliga bilder hos mig...

BeBest sa...

Seriebilderna är en otroligt bra hjälp. Den med minsta antal fokuspunter och avläsningsytan hopdragen till minsta möjliga. Sen försöker jag sikta på ögat. Blir det skarp och resten tonar ut i suddigheten är mycket vunnet redan.

Skicka en kommentar