Gryning

Gryning

måndag 9 juni 2014

Mera bevingat


Sköna västliga vindar och solsken bjöds vi på i Katrineholm igår. Nu tänker jag ändå klaga, ty jag tyckte att det var väl mycket vind för att passa mina ändamål. Jag ville fotografera insekter och insekter tar gärna skydd för vinden djupt net i högt gräs. De som ändå vågade visa sig och satte sig högre upp på strån och blommor var ofta tvungna att hålla i sig  för att inte fara iväg när vindbyarna satte in. Jag försökte hitta solvarma platser i lä men jag hade även tänkt att gå runt Duveholmssjön och vägen på andra sidan sjön går genom ett öppet landskap,

Första stället jag stannade vid satte mig på ett prov jag inte klarade. Jag trodde jag fotograferade en humla men det är något annat, som jag inte vet nu men hoppas få svar. Huvud och vingar säger fluga men hårigheten något annat.
Nu vet jag vad detta är för insekt. Det är en Humleblomfluga, Volucella bombylans.

Jag hittade många svartribbade vitvingemätare. Med det här fotot får jag väl anse mig vara färdig med den arten för i år.

Många blåvingar flög över ängen. De sökte inte enbart föda eller lä, de hade även andra behov.

Promenaden runt sjön ner till Svartbäcken och parken där gav inte så mycket att visa upp. Jag såg visserligen ängssmygare, pärlgräsfjäril och blå jungfruslända men fick inte tillfälle att ens få något eller tillräckligt bra foton av dem. Vinden störde för mycket. 

Vid Carl Ugglas park hittade jag åter platser med lä och där trivdes sländorna. Den rödögda flicksländan vågade visa upp sig.

Även den fyrfläckade trollsländan gjorde så.

Idag blir det nog inga foton på insekter. Jag har annat att göra.

6 kommentarer:

Ewa sa...

NU Börje.. Är jag riktigt imponerad av dina bilder.. Det har jag alltid varit men nu är dom riktigt bra.. Jag tänkte att den första bilden nästan var det vackraste jag sett men alla de andra var riktigt bra de me... Nu är dom så bra så att du kan tjäna pengar på dom..;)

BeBest sa...

Tack Ewa! :-)

Foton i verklig storlek och foton på webben är synnerligen olika saker. När bilderna kryps ner till en datorskärms storlek ser de väldigt bra ut men ser man dem i 100% storlek då blir det en helt annan upplevelse. Då framträder skröpligheten i komposition och färger på ett helt annat sätt och jag vet ju hur bilderna ser ut då.

Men visst har jag närt tankar om att göra mer av alla foton än endast en väggalmanacka. Ett bildspel kanske eller en fotobok eller bägge. Fast det blir dyrt. Pengar på det kommer jag aldrig kunna göra.

baraenbildavmig sa...

Otroligt skarpa och vackra bilder! Den svartribbade fjärilen är jag avundsjuk på dig för och även "humleflugan" är toppen med det vackra ljuset. Grattis!

baraenbildavmig sa...

Skulle kunna vara en nässtyng som sprutar in parasiter på älgar - och av misstag på människor.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Då jag fotar insekter har jag två tekniker att välja mellan. Antingen en serieexponering eller HDR. Seriexponeringen väljer jag om insekten rör sig för vinden eller egen aktivitet. HDR om insekten är helt stilla. Fotona i serien brukar variera i kvalitet, allt från tappad fokusering till att motivet hamnat snett. Jag väljer bort de mest misslyckade och jämför de bättre med varandra tills jag hittat det foto som har minst fel och flest förtjänster. Detta eller det bästa HDR-fotot jobbar jag vidare med för att styra upp skuggor, ljus, färger och inte minst skärpa. Alla insekterna utom flicksländan var mer eller mindre utsatta för vindens nycker så det var serieexponeringar som gällde i deras fall.

BeBest sa...

> baraenbildavmig

Kanske är det så men jag tycker inte huvudets och ögonens form och placering stämmer riktigt. Huvudet påminner mera om en broms eller spyfluga.

Skicka en kommentar