Gryning

Gryning

måndag 23 juni 2014

Midsommarfiske i Idre 2014 - Dag 1


Vid 1-tiden på natten for jag från Katrineholm och var framme vid Idre vid 8-tiden. Det gavs då en timme att strosa runt i byn i väntan på att Idrefjällens Sport skulle öppna. Vädret var blandat med lätt regn, sol mycket korta stunder och en ihärdig kall nordan. Jag förstod att fisket skulle bli svårt. Med kameran beredd började jag traska runt för att se vad jag kunde hitta. Vinden ville gärna vara med och se till att allt vi såg viftade och vinkade. Jag började så som jag vanligen gör med fontänen i Kvalptjärn.

Jag har sedan barnsben haft en svår dragning till vatten i alla former och snart stod jag och kameran nedanför kyrkan och siktade på en bläsand, en hona med ungar. Det fanns en del små stänk på hennes fjädrar.

I en slänt ner mot vattnet och hittade jag blommande smällglim dekorerade med vattendroppar.

Inte bara fåglar och örter hade fått del av regndropparna även en spirea hade samlat på sig en del väta.

Butiken öppnade och jag fick nycklarna till rummet och kunde inkvartera mig. Sen passade jag på att handla mat i Idrebua. Eftersom det inte blivit mer än en timmes sömn under dygnet innan jag kom fram var det skönt med en slummer på rummet. Några timmar senare var jag åter igång, åt lunch och for till Guttudalskojan för att se hur där såg ut. Guttan strömmade på som vanligt men jag hade räknat med aningen högre vattenstånd.

Jag prövade att fiska men inget ville nappa, dock såg jag ett par försiktiga vak från små fiskar. Vinden var byig och hade gärna iskallt regnstänk med sig. Eftersom fisket inte ville sig, försökte jag fotografera blommor istället. Det var inte det lättaste det heller. Det gällde att hitta platser med lä så gick det bättre. Roslingen, hjortronen och odonen blommade.



När jag fått nog av Guttan for jag bort till Storsätern. Där, alldeles intill vägen, finns ett vackert vattenfall i Grövlan.

Det var inga svårigheter att somna den kvällen. 

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Av någon anledning går inte din första bild att se. Säga vad man vill om regn, men fotona blir rena och klara i färgerna. Fina blom- och vattenbilder, särskilt gillar jag bilden på smällglimmen och roslingen! Jag förstår att fortsättning följer.

Fredrik Falk sa...

Var uppe tre dagar kring nationaldagen, fantastiskt fint. Ganska bra fiske, ingen större storlek dock. Då var det fortfarande på gränsen högt vattenstånd. Hoppas du lyckas lura någon stor!

BeBest sa...

-> baraenbildavmig
Mysko att fontänen inte vågar sig fram. Det blev mera fotografering än fiske första dagen. Jag försökte mig på många vyer men endast de här två jag visar fick godkänt. Resten var varken rena eller klara i färgerna och gick inte att rädda heller. Det kommer fler dagar! :-)

BeBest sa...

-> Fredrik Falk!
I torsdags ville inga fiskar vara med alls. Fåglarna flög eller simmade undan och blommorna vajde för vinden. Svåra lägen!
Jag tyckte det såg ut att vara normalt vattenstånd redan även i Idresjön. Då jag for hem i går, låg årsbästa på 4kg öring, tagen på fluga under midsommardagen i nedre delen av Idresjön. Det var inte jag.

baraenbildavmig sa...

Det var nog närbilderna jag menade, inte vyerna, men jag borde ha tänkt på att det är vad du gillar att fota.

BeBest sa...

Närbilderna blev bra och det kommer snart flera av samma slag, däremot var det svårare att få till snygga vyer.

Skicka en kommentar