Gryning

Gryning

söndag 29 juni 2014

Söndagsmorgon efter regn


Vädergissarna föreställde sig att det under förmiddagen skulle kunna fortsätta att komma en del stänk från ovan. Med detta vaga beslutsunderlag som enda grund bestämde jag mig för att gå ut och ta på mig jackan för att ha något att skydda kameran med ifall det händelsevis skulle råka slumpa sig så att gissarnas besked höll streck de närmsta timmarna. Jag kan redan nu säga att gissningarna inte slog in och att det blev rätt varmt sedan solen fått upp en del gluggar i molntäcket.

Först försökte jag fånga morgonljuset i vattendropparna på trädens och buskarnas kvistar och blad. Det blev inte så lyckat så jag övergick till att försöka hitta blommor med droppar på. Det bjöds en del fina möjligheter även där.



Skogsklockorna blommade. Denna klocka tillhör de missgynnade arterna i dagens natur. De vill ha skogsbryn som inte är alltför täta och jorden där ska inte vara för näringsrik. Näringsrik jord gynnar nässlor och hundlokor och de tar över och tränger undan alla växter som vill ha de gamla ängsbackarnas magra jordmån. Skogsklockan hör alltså till dessa växter som på sikt riskerar att försvinna på grund av övergödning.

En sån här växt blir något av en egen biotop för en mängd småkryp.




Det vore synd ifall arten skulle försvinna helt.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Skogsklockan är väldigt lik toppklockan som jag har i trädgården. Det är roligt med växter som lockar till sig kryp av allehanda slag, vädden verkar vara en sådan växt också. Fina blomsterbilder! Är det en nejlika den översta vackra med dropparna?

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jo det stämmer både med likheten och vädden. Översta blomman är en borstnejlika på rymmen.

Skicka en kommentar