Gryning

Gryning

fredag 6 juni 2014

Till den del av världen



Den vackra, vänliga del av världen där jag nu bor, vill jag dela med alla andra som förstår att värna om och fortsatt utveckla den generositet och värme som finns här i sak, handling och tanke. 

Landet är inte vårt, det har en lång tradition av utveckling och den stannar inte med oss som finns här nu, den traditionen fortsätter förbi oss till alla kommande generationer. Det som verkligen är vårt, är ansvaret för att utvecklingen kan gå vidare från nu till alla dem och allt det som kommer hit eller skapas nu och efter oss i framtiden. 

De hitintills äldsta kända fornfynden i den här bygden är ca 7 000 år gamla rester av bosättningar. I 7 millennier har inflyttade människor från andra trakter funnit sin bärgning och kunnat leva värdigt samtidigt som de bevarat men även varsamt påverkat området och utvecklat det så det kunde möta sin tids behov och lämnas över till nya eror och deras behov. 

De som fanns här innan oss, tog sitt ansvar för sin omgivning, sin bakgrund, sin nutid och sin framtid. Gör vi det?

4 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Mycket klokt skrivet Börje! Hoppas att många känner den generositeten som mänskligheten så väl behöver. Vi måste ha ett samhälle där utanförskap minskar. Våra politiker har inte lyckats särskilt bra med integreringen. Måtte de ta tag i frågan på ett riktigt seriöst sätt.
Härligt nationaldagsfoto!
Hoppas din dag också blir fin!

BeBest sa...

Tack Märit! :-)

Jag ska göra vad jag kan och mina leder tillåter. Tar jag det lagom lugnt ska jag nog komma dit jag vill och även tillbaka och fått många trevliga upplevelser under tiden.

Väntar vi på att politikerna ska förändra vår värld lär vi inte få vad vi vill och behöver utan får nöja oss med vad deras förmågor räcker till. Räcker de för att förändra oss? Det är inne i oss själva det måste börja, om det ska bli en verklig förändring mot ökad generositet.

baraenbildavmig sa...

En underbar bild i de svenska färgerna! Det är så sant att förändringen måste börja i oss. Igår åstadkom jag något litet som jag är stolt över men som jag hoppas har betydelse för många fler.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Ja allt behöver inte ske stort eller med buller och bång, Det räcker så bra med att det blir gjort.

Skicka en kommentar