Gryning

Gryning

onsdag 30 juli 2014

Dimmiga begrepp


Trots att vi knappt fått någon nederbörd att värd att nämna och att gräsmattorna har torkat, så finns det en del dimma utanför bebyggelsen. Inne bland husen är det antagligen för varmt för att nattfukten ska kondenseras men över låglänta och sanka områden kan det medan natten är som svalast och vinden vilar uppstå dimslöjor. 

Igår morse trodde jag att det skulle kunna vara en sån morgon och jag ämnade gå till Sjöholm för att försöka få foton av dimmorna och soluppgången. Senast jag var dit var i slutet av maj och då fick jag problem med högerfoten. Dessa dras jag med än men de har klingat av betydligt och jag hittat sätt att hantera situationen. Bäst går det om jag inte jäktar samt stannar till då och då och ser mig om efter något att fotografera. De pauserna tycks vara bra för att fördela ledvätskan över ledytorna. Det viktiga är att jag inte går i skor som låser fotledernas normala rörelser åt alla håll. Då undviker jag monotona rörelser och punktbelastning. Skorna ska därtill ha mjuk och stötdämpande sula. Stabila marschkängor är med andra ord helt galet i nuläget. 

Dimman fanns och mötte mig redan vid Luvsjö-området. Det var lovande. Solen skulle upp strax efter halv fem och jag var ute i god tid just för att ha möjlighet att söka motiv och kanske även få dem på bild. Självfallet hittade jag vyer som jag försökte fånga men ljuset räckte inte till för att foton tagna på fri hand skulle bli skarpa nog. Det var först då jag kommit fram som det gick bra. 

Runt sjön, Näsnaren, låg täta dimmor och gav mystik åt tranornas rop, hägrarnas skrik och gässens läten.

Borta i öster på andra sidan sjön tilltog morgonrodnaden.

Snart började solen stiga och sakta färga dimmorna i rosa och gula roner.




Färgskådespelet fortsatte från gryningens rosa drömmar fram till det gyllene ögonblick då dagen skulle ta över var inne.



Dagen hade anlänt.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Otroligt vackra bilder. Önskar att de hittade in i min kamera.

BeBest sa...

Du kanske också har en lustgård i närheten, som du kan blicka ut över. Jag skulle tro att det runt Fyrisån norr om stan kan finnas morgondimmor.

Skicka en kommentar