Gryning

Gryning

fredag 18 juli 2014

En citron och en bastard


Igår var det inte många insekter i farten under eftermiddagen. Jag tror de försökte gömma sig nära marken i gräsets skuggor. Den nya generationen hos citronfjärilarna börjar dock komma fram och de tycks gilla värmen rätt så bra. Här är en hona.

Bastardsvärmarna hör till de insekter som får stryk i det moderna jordbruket. Dessa insekter vill ha ängar som slås sent på sommaren. Nu råkar det finnas en sån äng inte långt från min tvättstuga och medan maskinerna gjorde sitt, lät jag kameran få roa sig på ängen. Resultatet blev en sexfläckig bastardsvärmare.

Det var allt jag hade att berätta om.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Den ser väldigt fräsch ut, citronfärlilen, nästan lindblomsgrön. Bastardsvärmarna är roliga att få syn på och lätta att fota, tycker jag, eftersom de inte är rädda för någon.

BeBest sa...

Citronfjärilarnas honor visar varför den arten räknas till vitfjärilarna, dit även alla vita kålfjärilssläktingarna och de mera gulaktiga höfjärilarna hör.

Den här bastardsvärmaren kröp runt en stund på blomman men då jag kom för tätt inpå den fann den för gott att lägga ett långt avstånd och en del nässlor mellan oss.

Skicka en kommentar