Gryning

Gryning

onsdag 9 juli 2014

En promenad i värmen


Utrustad med en flaska vatten i fickan och kameran i näven begav jag mig ut. Målet var Djulö kvarn och därifrån skulle fortsättningen tillbaka gå via vägen på bortsidan av Duveholmssjön. För mig var det välkända marker, vilka jag trodde mig ha sett allt av värde i, därför blev jag överraskad av denna vackra ros ute i skogen intill järnvägen. Det fanns flera buskar av den sorten.

Solen stekte och få insekter vågade sig upp ur gräsets skuggor. Jag knallade på fram till Carl Ugglas park och möttes av nya rosor.

Med hopp om att åtminstone insektsparadiset skulle ha något bevingat att bjuda på styrde jag kosan åt det hållet. PÅ första bron stod två grabbar och metade. De var uthålligare än fiskelyckan. Efter första bron kommer man ut på en holme. På den hittade jag ängskovall.

Bron genom insektsparadiset hade inte mycket att bjuda på men en liten fluga vågade släppa kameran inpå sig.

Intill bron gungade en sjötrollsländehona.

Jag återvände  och fortsatte över broarna. Nedanför den sista visade ett par rödögda flicktrollsländor hur det går till. Inga stela leder där inte!

Förutom de blåskimrande sjötrollsländorna och de grönskimrande metalltrollsländorna jagade även de fyrfläckade trollsländorna allt smått som kom i deras närhet. Den här fyrfläckade återvände ständigt till sin spaningsposition efter varje jaktrusch.

Vid Djulö kvarn hoppades jag få se jungfrusländor men där gick jag bet. Nu hittade jag ett par såna ändå. De fanns vid ett dike med strömmande vatten. Dessvärre kunde jag inte ta mig fram till dem så fotona är inte något att visa men hoppet lever.

6 kommentarer:

imsys sa...

Wow vilken skärpa på alla bilderna! Och så klokt av dig att ha vattenflaska med - där har jag något jag måste träna på!

BeBest sa...

Jag försöker använda så kort brännvidd som möjligt vilket syns inte minst på sjötrollsländan. Sen använder jag endast en mätpunkt för att inte fokuseringspunkten ska dribblas bort i ett medelvärde där alla övriga skulle räknats in. Bildbehandlingen ger den yttersta skärpan. Vägen dit tas i många olika små steg för att inget ska bli för mycket utan precis ligga ”on the edge”.
Stegenmot skärpan är:
lätt ökning av färgmättnad.
en lätt uppljusning med hjälp av nivåer,
en försiktig justering av skuggor och högdagrar,
en försiktig justering av färgerna med hjälp av histogrammet,
liten ökning av kantskärpan,
vitbalans,
en ny försiktig justering av skuggor och högdagrar,
liten ökning av kantskärpan,
Där satt den!
Så ser min bildbehandling ut utöver den inledande beskärningen. Ibland tar jag även bort ovidkommande och störande detaljer som blivit kvar efter beskärningen.

baraenbildavmig sa...

Flugbilden gillar jag fast flugor annars är ganska irriterade. Du lyckades få den skimrande vacker. Den nedersta sländbilden är speciellt bra genom att den är så skarp och för att det ofta är svårt att få en ren bakgrund. Visst kan man skräpa till bilderna, men inte om de är oskarpa i sig, så du som fotograf tar en bra bild som du sen laborerar med för att få den som du vill, som man gjorde i ett fotolab tidigare.

BeBest sa...

Det var nog mest för att flugan hade den där metallglansen som jag tog bilden. Därtill var flugan orädd. Det är ca 4cm mellan objektivets framkant och flugan.

Visst är det så att ett foto som är tänkt att visas allmänheten måste ha en grundläggande kvalitet. Finns den, kommer nästa moment in nämligen bildbehandlingen.

Det är naturligtvis trevligt om man kan få en ren och klar bakgrund eller åtminstone en som inte stör huvudmotivet men det går inte alltid. En av anledningarna till att jag väljer en kort brännvidd är just att slippa få med en tydlig bakgrund. Nackdelen är att fokus måste ligga rätt.

Ewa sa...

Det är så varmt så man storknar..
Här ligger alla djuren stilla på dagarna och vaknar till lite på kvällen men mer är det inte.. Det gäller både hundar kattor och får..
Nu behöver vi regn i massor så det är bara att öppna upp ett hål i molnen som tyvärr inte finns och hälla ner lite vatten över Södermanland :)

BeBest sa...

Ja nu får vi allt som vi borde ha fått utportionerat i lagom mängd under maj och juni! Det blir olidligt mycket, då det kommer allt på en gång så här. Idag tänker jag inte göra något alls ... tror jag.

Skicka en kommentar