Gryning

Gryning

onsdag 16 juli 2014

Högsommar


Det var dags att fylla på i kylskåpet. Det tar mindre än 10 minuter att gå kortaste vägen till min närmsta livsmedelsbutik. Den sträckan väljer jag på återvägen från affären. Vägen dit är en helt annan historia. Den kan bli lång mätt såväl i meter som i minuter. Å andra sidan kan jag hinna med att se, uppleva, fotografera och tänka en hel del på vägen fram till butiken. Igår valde jag att ta god tid på mig men ändå röra mig i naturen nära bebyggelsen i Luvsjöområdet, Värmol och Nävertorp.

Jag följde först en smal skogsstig som hundrastare och motionärer brukar använda. Gräs och annan grönska står frodigt och viftar åt de svävande flugorna ute i solskenet.


Vid Luvsjön flög också en del flugor, fjärilar och annat.




Inte långt från Värmbols fotbolssplaner, just i kanten av grusplanen som används till bilparkering, övningar för nya körkortsaspiranter och majbrasor hittade jag en gul blomma, som jag ännu inte klarat att identifiera, trots många års försök. Den finns på många ställen här i Katrineholm och några gemensamma nämnare för dessa är sand, grus samt kulturpåverkan av maskiner. 

Inte heller denna gång kunde jag låta bli att fotografera den mindre tåtelsmygaren.

 Björnbär tycks blomma hela sommaren lång men jag har inte sett att det blivit några bär.

Då jag ändå var i närheten gjorde jag ett nytt besök hos skogsknipproten.

Inne i lövskogens skuggor hittade jag även trolldruvor. De ska man inte äta.

I en solbelyst slänt stod smultronen mogna.

Fågelsången är inte så omfattande under högsommaren men det är trots det inte tyst i skogen. Den här lilla fågeln, det är en grå flugsnappare, övade mest på att varna andra för den vandrade otäckingen nere på motionsspåret vid Nävertorp.

Även skogshallonen börja bli klara.

Skogen är artrik här.

Haren låg ute i solskenet på sin äng och roade sig med att studera förbipasserande.

Nästan framme vid affären flög en citronfjäril. Jag tror att den nya generationen av årets fjärilar börjar komma fram nu.

Så var jag då äntligen framme och fick allt jag tänkt handla köpt och därtill en vit plastbytta glass. Glassen är till mig och byttan ska bli ytterkruka till kommande hibiskusar. Plastförpackningar utan tryck uppskattar och återanvänder jag gärna.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

En trevlig promenad till affären verkar du ha haft. Jag antar att promenaden hem gick snabbare med glassen i bagaget! Jag förstår att tåtelsmygaren kommer med på dina bilder med sin busiga uppsyn. Trolldruvorna ser ut som svarta oliver på bilden. Björnbärets knoppar och blommor hör till vackrare, tycker jag. Guldbagggen har jag spanat efter i trädgården, men den har inte anlänt än. Gott om fjärilar i år, men jag har inte fotograferat en enda, jo förresten en tufsig första generationens påfågleöga. Bilden på haren väljer jag som favorit i dag, du har verkligen lyckats fånga dess iakttagande blick!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag tror att den milda vintern har varit gynnsam för de övervintrande insekterna och att de ägg de lade i våras nu är på väg att leverera den nya flygande generationen.
Guldbaggen kom flygande och bara dråsade ner i älggräset. Det var bara att ta sig dit och trycka in objektivet i blommorna. Fick göra ren frontlinsen efteråt! :-)
Den haren har jag nog visat förr. Den är van vid att folk och hundar rör sig omkring den och ligger ofta synligt.

Boel sa...

Det är alltid kul att följa med på dina promenader och ibland kanske jag också kan tillföra något. Nattljus heter den ljust cirongula blomman. Finns i en stor trädgårdsvariant också.

BeBest sa...

Tack Boel! :-)

Där rätade du ut ett mångårigt frågetecken! De här brukar bli upp till ca metern höga och verkar finnas på varje grusigt ställe längs gator och vägar häromkring.

Skicka en kommentar