Gryning

Gryning

måndag 28 juli 2014

I sakta mak


Eftermiddagen van något mindre het igår. Detta lockade mig att gå ut en sväng med kameran. Jag hoppades hitta något som jag kunde använda kamerans makroinställning till att ta fotona med. Första försöken gjordes med en blomfluga. Den släppte fram kameralinsen till ca 5cm avstånd.

Jag ville komma ännu närmre med linsen. Nästa försök blev med en jordsnylthumla som motiv. Den kröp runt på bolltisteln och kom ibland så nära att kameran inte klarade att fokusera. Kamerans närgräns med makroinställning är 1cm. Så nära var inte humlans ögon då detta foto togs men håren på ryggen var det.

Jag såg också en del fjärilar. Det hade varit skojigt med en riktig närbild av en sån men de vågade inte gå med på det. Påfågelögat börjar nu komma ut ur sina puppskal. Det är generationen som ska övervintra och föra arten vidare nästa vår som nu flyger.

Även nykläckta citronfjärilar ska göra samma resa, övervintra, vara en av de tidigast flygande fjärilarna nästa år, para sig och sen tacka för sig när den generationens krafter tagit slut.

Idag utlovas åska. Det sas att vi skulle kunna få det även igår men så blev det inte. Kommer det regn kan man hoppas på sköna morgondimmor ...

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du fick fina bilder på insekterna! Särskilt bilden på humlan gillar jag, jag har av någon anledning inte lyckats få en enda bra bild på humlor den här sommaren. Men även de andra är väldigt vackra, citronfjärilen genomlyst är en riktig sommarhöjdare!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Insekterna är väldigt pigga nu i värmen. Jag hade flera humlor på gång men de hade så bråttom att flyga vidare till nästa klöverblomma att jag tvangs ge upp närbilderna och fotona tagna på distans blev väl bra men det gick inte att komma ifrån att bakgrunden också ville vara med på bild och då gav resultatet ett tämligen risigt intryck.

Skicka en kommentar