Gryning

Gryning

tisdag 1 juli 2014

Juli


Förra årets sommar var varm och solig. Det fanns gott om vackra insekter och jag försökte lära mig att fotografera dem. En av de allra vackraste fjärilarna, som då flög över ängarna, var tistelfjärilen. I år har jag ännu inte sett den i verkligheten. Istället får jag nöja mig med att njuta av dess färger via min väggkalender, där fotot av tistelfjärilen representerar juli.
Nu är det så väl att trots allt regnande så finns det fjärilar som försöker uthärda att deras biotoper är fulla av regndroppar. Vatten i alla former brukar attrahera barn och även den lilla busungen i mig. Numera plaskar jag inte runt i varje pöl jag hittar men går det att få någon droppe på bild, så är jag inte sen att försöka. Då får allt annat, som råkar finnas i närheten av dropparnas fångade ljus, finna sig i att också komma med på fotot. 

Så blev det igår. Jag skulle titta efter kantareller men såg så mycket annat att det inte blev någon tid över för svampen. Det fanns små och stora droppar varthelst jag såg och alla glittrade mer eller mindre.  Eftersom jag är tämligen urskillningslös när jag kommer igång, var det mycket annat som råkade komma med av bara farten. Så gjorde en luktgräsfjäril ...

och en silverblåvingehona ...

likaså en kamgräsfjäril ...

och en blåklocka ...

till och med en prydlig pärlemorfjäril följde med i svepet ...

och inte ens en allmän backmätare hann undan.

Ja, så kan det bli när jag är på det humöret och inte bryr mig ett dugg om ifall byxorna blir blöta av all vätan i buskagen och långgräset. Idag har jag fortfarande en mängd foton att ta hand om så någon brist på sysselsättning har jag inte. Enligt vädergissarna ska vi få åska och regn också. Vi får se hur det blir med det. Börjar det mullra drar jag ur alla kontakterna till elektroniken.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det var många vackra fjärilar du råkade få med på bilderna med vattendropparna! Jag förstår att tistelfjärilen får representera juli, den bilden är utsökt vacker. Förresten, vad sägs om att ha regnbyxor på sig när det är blött i markerna? De är numera lika smidiga som träningsbyxor.

BeBest sa...

Regnbyxor är viga don som tjuven sa om handklovarna. Jag har två par faktiskt men tyckte att det var lite väl mycket att ta till. Det var ju bara en väldigt kort sträcka de skulle behövts på men där låg långgräset ut över stigen och intet strå var torrt! :-D

Skicka en kommentar