Gryning

Gryning

lördag 5 juli 2014

Kan du detta


Idag tänker jag visa foton på en växt du antagligen inte känner igen. Växten odlas och jag tror att du också ätit den några gånger. På det första fotot har blomknopparna börjat komma. De sitter då tätt ihop och formar en skål.

Skålen blir snart en mer tallriksformad. Blommorna är tämligen små och sitter i små kvastlika forrmationer, vilka i sin tur blidar ett platt paraply.

Blommans stängel växer till ytterligare samtidigt som talltiken blir mera flat då de enskilda blomkvastarna börjar framträda.

Då blommorna är fullt utslagna är de helt vita utom de på kvasten i mitten av paraplyet, den är djupt mörkröd. Vet du vilken växt det är? Om du inte känner igen växten ovan så gör det inget. Det gjorde inte jag heller då jag kom till Katrineholm. Den här kanske du har lättare att känna igen. Det intressanta är att det inte är en vanlig nyponros. Bladen har nämligen en blågrön färg.




7 kommentarer:

imsys sa...

Vilken annorlunda ros! Jag har aldrig sett någon sådan.

Märit i Mariehem sa...

Den första växten känner jag inte igen, men gissar på någon kryddväxt. Den andra är Daggrosen, rosa glauca. Härdig i större delen av landet.

BeBest sa...

Imsy.
Rosbusken har jag gått förbi många gånger men inte då det funnits blommor på den. De flesta var vissna eller förstörda av regnet men de här två såg friska ut så de fick komma med på fotot även om de satt en aning svåråtkomligt till.

BeBest sa...

Tack Märit!
Jag visste att jag kunde lita på dig! Jag skulle inte bli förvånad om du har den den mystiska växten i din trädgård! :-)

baraenbildavmig sa...

Jag har åter problem med att kommentera, så skriver kort: morot.

baraenbildavmig sa...

Ok, det gick. Vildmorot har du ju visat bild på tidigare. Väldigt vacker blomma, och den översta bilden är speciell, trolskt vacker. Daggrosen ser frisk och elegant ut!

BeBest sa...

Du har minnet i behåll! Visst har jag visat den några gånger förr, inte minst med ett gäng strimlusar i olika åldrar krypande bland fröna.

Skicka en kommentar