Gryning

Gryning

lördag 12 juli 2014

Smått och gott


Hettan var inte lika svår igår däremot led jag en svår brist på idéer och bilder. Det senare kunde möjligen åtgärdas med en fotopromenad. Så fick det bli. 

Jag hoppades finna fjärilar av olika slag och helst någon av de stora färggranna. Det blev de mindre som ställde upp på bild. Mindre tåtelsmygaren ville gärna vara med.


En flyttblomfluga visade hur man planerar inflygningen och genomför en landning på en tistel.




En hona av våra minsta trollsländor, de blodröda ängstrollsländorna, poserade gärna på en ormbunke. Det är hanens röda färg som givit arten dess namn.

Även den lilla, lilla insekten med de långa, långa antennerna, lövskogsantennmalen, ville visa sig för världen.

Det finns mycket fint att se där ute nu.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det finns mycket där ute nu, men det mesta fladdrar förbi, fort fort. En tåtelsmygare såg jag i rosorna idag men hade inte kameran ute, får glädja mig åt dina fina bilder. Skickligt fångad blomflugeinflygning! Otroligt långa antenner har den den där malen som jag inte ens har hört talas om!

BeBest sa...

Tack Du! :-)
Nu när det är varmt är insekterna livliga och far fram så man knappt hinner se dem. Blomflugan hade jag till och med sittande på handen en stund men de bilderna blev endast suddiga. istället försökte jag sätta fokus på tisteln och hoppades att flugan skulle stanna där. Det gick.
Antennmalen har antenner som nog är fem gånger längre än sin egen kroppslängd. Märkligt att den klarar att flyga med dem utan att bryta av dem.

Skicka en kommentar