Gryning

Gryning

söndag 6 juli 2014

Värmen lockar fram insekterna


I fredags begav jag mig ned till Carl Ugglas park för att söka sländor och igår gick jag med hopp om att hitta fjärilar skogsvägen bort till Krämbolsstugan. Jag fann vad jag sökte. Jag tar fredagens bildskörd först.

Intill järnvägen vid Backa hage hittade förutom de vilda morötterna jag visade igår även en del insekter. De var kvicka i värmen och många sökte skydd inne i buskagen då jag riktade kameran mot dem. Det var inte helt säkert att detta hjälpte. Här har en Lövskogsantennmal Nemophora degeerella gjort vad den kunde för att undkomma den inbillade faran.

Andra försökte vinna höjd genemot det stirrande kameraögat. Här har en vinterflickslända, Sympecma fusca, en hona, satt sig uppe på ett brakvedsblad, Rhamnus frangula, i hopp om att ha kontroll över situationen.

Andra var så upptagna av sina egna förehavaden att de likt dessa fyrbandade blombockar, Strangalia quadrifasciata, inte brydde sig om vad som skedde omkring dem.

I fårhagarna fanns det mer än enbart får. Jag såg förutom alla luktgräsfjärilar även blåvingar, vilka jag inte kunnat identifiera till art än, och pärlgräsfjärilar, Coenonympha arcania.

På promenadvägarna mellan hagarna vilade många sjötrollsländor. De var noga med att hålla sig undan för gångtrafiken och lättade kvickt från marken så fort något stort anades på avstånd. Det gick lättare att komma tätt inpå dem i insektsparadiset vid Carl Ugglas park. Här är det en större sjötrollslända, Orthetrum cancellatum, som har tagit lunchpaus i jakten.

Det fanns fler trollsländearter i farten. Dels såg jag metalltrollsländor, Somatochlora metallica, vilka sällan vilar, dels svarta ängstrollsländor, Sympetrum danae.

Lördagens promenad gav många foton på silverstreckad pärlemorfjäril, Argynnis paphia, en hane. Hanarna har rader av ljusare doftfjäll på vingarnas ovansidor, vilket syns på det undre fotot.



De mindre tåtelsmygarna, Thymelicus lineola har också börjat flyga.

Jag brukar ofta se spindlar då jag går den här vägen. Så blev det även igår. Spindelns art vet jag inte.
Naturhistoriska riksmuseet säger att det är en av arterna i släktet sträckkäkspindlar, Tetragnatha.

Slutligen kan jag nämna att jag även fick med mig så mycket kantareller att det räcker till en rejält tilltagen svampsmörgås. Den ska jag smörja kråset med i kväll.

4 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Fantastiska bilder. Härligt att se det "lilla livet" i närbild!

BeBest sa...

Tack Märit! :-)

Så väl jag som kameran är totalt urskillningslösa så allt som stannar kvar tillräckligt länge framför linsen riskerar att hamna på bild! Då tas ingen hänsyn till privata angelägenheter eller bordsskick. Pang på bara!
:-D

baraenbildavmig sa...

Underbara insektsbilder! Jag har ett gott öga till den silverstreckade pärlemorfjärilen sen jag lyckades fota den så nära på glasverandan. Har inte sett den flyga här på tomten än.

BeBest sa...

Häromkring flyger det många olika pärlemorfjärilar nu. Den silversträckade är en art men det finns flera i farten har jag sett. Problemet är att de är så rastlösa än så länge. Jag tror det lugnar sig om någon vecka, speciellt om vädret blir något svalare.

Skicka en kommentar