Gryning

Gryning

torsdag 21 augusti 2014

Bättre lycka denna gång


Gårdagens förhoppningar regnade bort men förutsättningarna för idag såg bättre ut. Det kändes vara värt att lämna över sängvärmen åt katten och få på sig kläder samt ge sig ut med kameran i högsta hugg. Så fick det bli!

En dryg timme innan soluppgången stängde jag porten efter mig och sen började jag gå mot Djulö. Jag hann inte långt innan det stod klart att med den vinden som nu fläktade skulle det knappast finnas några dimmor att gotta sig åt på gärdena där borta. I så fall var det bättre att pröva något annat. Planerna reviderades raskt och det befalldes helt om marsch! kursen ställdes därmed i riktning mot Krämbol.

Vid Luvsjön insåg jag att jag gjort rätt så långt. Alla spår av dis eller dimmor var bortblåsta. Av gryningen märktes endast en svag rodnad.

Jag fortsatte mot Krämbol. Intill vägen med utsikt över åkrarna och Lillsjön finns en liten kulle med en liten blå bänk för den som vill sätta sig och njuta av livet. Den kullen använder jag ofta då jag vill fånga vyerna. Nu var det gryningen som skulle hamna på bild.

Soluppgången brukar locka gäss och tranor ut på fälten för att beta eller leta något annat ätbart. Då jag kom, fanns såväl gäss som tranor på plats men de misstrodde mig och mina avsikter och gav sig av. Andra flockar kom för att söka lyckan men då de såg mig vek de undan. De här tranorna har upptäckt mig på håll och är nu på väg ut mot andra åkrar.

Solen kom upp men inget extra utöver det att soluppgången var ganska vacker inträffade. Det kommer nog fler och ännu grannare soluppgångar snart och då lär jag också visa några av dem.

Jag hade nu fått en del foton som jag gillade och beslöt att gå hem. Kosan ställdes mot Genne och väl över ån vek jag av ut på leden runt Backasjön. Det växer gott om balsaminer och bladvass på bägge sidor om den spångade delen. På ett bestånd av älggräs satt en entita och letade mat.

I vassen intill fanns andra fåglar. De var flera av den här sorten. Jag är inte säker på vilken art det är men ska ta reda på det. Efter att ha rådfrågat gruppen ”Artbestämning av Fåglar” här på FB vet jag nu att det är en rörsångare på fotot.

Någon dimma blev det inte den här gången heller men det kommer väl fler tillfällen.

8 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Den svaga rodnaden gjorde sig bra på din bild där vattnets silveryta poängteras av den rosa vassviken. Slhuettbilden av tranorna mot morgonrodnaden är en klassiker som jag ännu inte ens drömt om att ta! Och så talltitan och en ev kärrsångare - jag förstår att du var nöjd!

Anonym sa...

Underbara foton men allra gladast blev jag över orden "lämna över sängvärmen åt katten"!! Det var längesen du nämnde katten så jag tänkte att han kanske inte fanns kvar längre, men det gör han alltså och hur mår han då? / Monika

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Lite nöjd var jag allt men jag hade en del foton som jag hade trott sulle bli bättre än vad de blev. Hade de blivit bra hade jag varit riktigt nöjd. Jag får ta det som blev och så länge och försöka igen snart.

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Än har jag inte tagit livet av katten. Han ligger just nu i mitt knä och hoppas att jag ska klia honom bakom öronen.

Anonym sa...

Åh va mysigt det låter, då kan du få mycket kurr till svar:)! Klappa honom från mig. / Monika

BeBest sa...

Vacek spinner gott och skickar slickar och nosbuffar till tack! :-)

Anonym sa...

Tack, tack Vacek;).

BeBest sa...

Vacek stryker sig mot benet. :-)

Skicka en kommentar