Gryning

Gryning

onsdag 20 augusti 2014

Där fick jag tji


Igår ämnade jag se till mina svampställen. Jag har sett att andra hittat kantareller, så nu hopades jag på att få ihop tillräckligt för att det kunde räcka till ett par goda svampsmörgåsar till kvällen.

Iklädd allväderstället gick jag ut. Redan efter något hundratal meters promenad hade solskenet förbytts till regnstänk och de tätnade hastigt medan vinden satte in extra resurser. Kameran stoppades kvickt in i skydd under jackan.

Tio minuter senare upphörde nederbörden lika hastigt som den kommit men den byiga vinden fortsatte att ruska om bland träd och blommor. Så fort regnet slutat kom insekterna fram för att söka föda åt sig eller larverna. Åkervädden verkade vara blomman för dagen och kring ett bestånd av dem flög humlor och blomflugor. 

Humlorna var jäktade och stressade runt från blomställning till blomställning i jakten på nektar. Det gick inte att hinna med dem i deras flykt. Blomflugorna var mera sävliga och tog tid på sig. En ljungtorvblomfluga, Sericomyia silentis, var faktiskt lite stöddig mot humlorna och motade bort dem från den blomma den själv satt på.

På en blomma intill satt en flyttblomfluga, Episyrphus balteatus. Den var mycket mera gästvänlig och stundtals fanns det fler insekter på samma blomma.

Jag gick vidare mot skogen och besökte mina svampställen. Några kantareller hittade jag inte.

I morse tyckte jag att ha endast ett par flugor att visa upp var i ynkligaste laget, så jag drog på mig jeansen, skjortan och västen samt traskade med kameran i hand ut för att inventera viltvattnen vid Östra Vingåker. Det finns flera dammar att söka av än de som landsvägen går rakt igenom. Nu skulle inget lämnas åt slumpen. Lagom till soluppgången borde jag vara framme. Kanske skulle det kunna bli dimmor också. 

Hjortar och rådjur såg jag längs vägen dit men jag visste av bitter erfarenhet att min kamera inte klarade det klena ljuset särskilt väl, så att ta några foton av dem var inte aktuellt. Det var lite synd för jag överraskade en ung dovhjort där den stod bland buskagen i skogsbrynet kanske så nära som 25 meter från mig. Jag hade gärna velat ha den gossen på bild.

Änderna vid fågeldammarna fick fasligt bråttom då de hörde mina steg på grusvägen. Det var inte lönt att försöka sig på dem heller. Jag var avslöjad på långt håll och de höll sig undan eller flög iväg till nästa damm.

Jag hoppades få se några av de tranor som hördes på avstånd från åkrarna runt Claestorp. Det blev inget av med det heller, däremot började det regna. Jag var nu utan regnskydd och hade mer än en timmes vandring hem. Förhoppningen om något mer att visa regnade bort.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det blir inte alltid som man tänkt sig men det kan blir bra ändå. Blomflugor är vackra skapelser och den undre bilden på flyttblomflugan gillar jag skarpt.

Kantareller tänker jag mig iväg att leta efter om någon vecka då vi kan åka ut till torpet. Har hittills ätit ett par kantarellmackor och det ger mersmak.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Flyttblomflugan är en liten trevlig sort. Jag hade ett par foton med den i luften också men de bilderna blev inte så skarpa som jag vill ha dem.

Jag har fler ställen att kontrollera så med lite tur kan jag få med mig en liten påse kantareller.

Skicka en kommentar