Gryning

Gryning

måndag 25 augusti 2014

Dimmig måndagsmorgon


Genast då jag kom ut på gården åg jag att det fanns dimma nedåt Duveholmssjön. Jag var ute i god tid och skulle kunna hinna bort till Sjöholm innan soluppgången. Så fick det bli. Det hann ljusna en hel del under promenaden dit men i öster steg det upp moln och de dämpade gryningsljuset. 

Dimman låg tät över sjön och vassarna.

Borta på andra sidan sjön syntes en svag rodnad genom dimmorna.

Snart förstod jag att något höll på att hända bortom Styrsholmen. Solen var på väg men molnen var i vägen.

Solen steg och i de molngluggar som fanns försökte ljuset komma igenom.

Vackrare gryning än så blev det inte.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Den var väl tillräckligt vacker. Måste vara en trolsk stämning med de tjocka dimmorna och solen som kämpar sig fram. Fin bildserie!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Visst får man lite vildmarkskänsla trots att man står med baken precis utanför asfalten. Det var en del fåglar vakna. Förutom tranorna, gässen, gräsänderna och hägrarna hörde jag vadare. Någon av dem kan ha varit grönbena men jag är inte så säker på vadarnas läten att jag med säkerhet kan säga det. Men när trafiken kommer igång på måndagsmorgonen då är det slut med naturmystiken och trolskheten.

Skicka en kommentar