Gryning

Gryning

fredag 29 augusti 2014

Djulö gärde ToR


Igår kväll bestämde jag mig att chansa på att det skulle bli dimma över Djulö gärde. Jag tyckte väderprognosen för den tidiga morgonen kunde tyda på att möjligheten fanns. Så långt var det nog rätt men omständigheterna hade förändrats under natten. Himlen var inte molnfri längre och temperaturen var högre än vad vädergissarna trott sig se. Nu hade jag ingen reservplan så det fick bli som det blev med morgonpromenaden.

Jag hann inte långt innan jag överraskades av en skugga.

Jag kom till badplatsen och gick ut på en stabila badbryggan, lade kameran på trädäcket och lät den få alla sekunder den behövde för att läsa in bilden.

Det visade sig att fler än jag hade kommit ur sängen innan gryningen. Här är det kräftfiske på gång.

Soluppgången var på väg men än fattades ett par minuter.

Strax efter att solen officiellt skulle vara över horisonten befann jag mig inne i Carl Ugglas park och tittade på bredkaveldun i det bleka gryningsljuset.

Så kom jag till Djulö gärde och fick mina misstankar bekräftade. Inte den minsta dimslöja syntes till.

Det syntes inte så mycket av solen heller men man får ta det ljus man får och låta sig nöjas med det.

Jag lämnade gärdet och traskade mot Svartbäcken.



Därefter korsade jag landsvägen och tog den här bilden. Det är här Svartbäcken rinner under vägen och fortsätter vidare mot Djulösjön.

Här hittade jag en växt jag inte kände igen. De flesta vilda örterna i min barndoms trakter kunde jag namnen på men här  är floran något annorlunda. Växten visade sig heta strandklo.

Denna morgon hade jag otur med dimman men det kom kompensation med råge inflygande. Jag gavs chansen att ta foton på en häger. Bättre bilder än så har jag inte fått tidigare. 

Här och var längs gångvägar och i parker står kvarlämnade trädgårdsblommor, prydnadsbuskar och gamla äppelträd som minnen av forna stugor och gårdar. När nu frukten börjar mogna och falla, brukar jag hävda att det är årets skatteåterbäring. Fast det är klart, allt som gives är väl inte vad man önskar sig.

Om inte äpplena faller en i smaken kanske rosorna gör det.

En som inte är så kräsen utan tar vad den hittar av gräs och annat är haren. Det finns gott om såna häromkring.

Morgondimmorna blev jag utan men bjöds på väldigt mycket annat istället. Jag tyckte vid hemkomsten att promenaden varit lyckad. Slöjorna kommer nog att dansa en annan dag.

8 kommentarer:

imsys sa...

Dina morgonpromenader bjuder på ständiga överraskningar. Himla snyggt foto på hägern. Ja, allt det andra med, förstås!

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)

Hägern blev en lyckträff.Jag råkade stå tämligen gömd och hägern landade på stenen kanske 50m från mig. Det var bara att ta för sig!

baraenbildavmig sa...

Härligt med hägrar och harar! Hur är det, ser du till att få med dig lite frukt hem från dina promenader?

BeBest sa...

När jag passerar något kvarlämnat äppelträd som står lägligt till brukar jag se efter ifall det finns något över åt mig också. Däremot tar jag inte fickorna fulla eller plockar med mig i kassar.

baraenbildavmig sa...

Varför plockar du inte mer? Det är väl bättre att de kommer till användning än att frukten förfars.

En väldigt dekorativ skuggbild tog du och den heblå bilden är så vacker.

BeBest sa...

Jag är inte den enda människan i Katrineholm som älskar äpplen men inte har tillgång till egna äppelträd. :-)
De två bilderna du nämner känner även jag lite extra för. Skuggbilden för att jag sällan tar såna motiv, den blå gryningstimmen därför att den blev så lyckad trots att den var så lätt att ta. Det finns en brygga som står på stadigt fundament. Jag gick ut på den, ställde kameran på trävirket, vred upp displayen så jag såg vart kameran pekade och tryckte av. Sen lät jag kameran vara orörd under de ca 10 sekunder den och programmet för nattvyer behövde för att läsa in och spara. Enklare kunde det knappast bli och resultatet blev över förväntan. :-)

Anonym sa...

Vi som tittar på din fotokonst är tacksam så länge du orkar vara uppe f ö r e tuppen! / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Jag vill nog inte kalla det jag åstadkommer med det får duga att illustrera min blogg när orden annars tryter. Just nu är det nog en rätt normal tid att vakna på för många. Solen gick upp strax före 06 den gångna veckan. Det var värre när man skulle stå fotoberedd långt hemifrån vid 04-tiden.

Skicka en kommentar