Gryning

Gryning

lördag 30 augusti 2014

I tid och otid


Jag börjar dra på mig dåliga vanor. Det måste bli ett slut på det! Det är inte hållbart i längden att skutta ur sängen klockan fyra, slita åt sig kameran och försvinna ut i natten utan att ens ha en aning om vart jag är på väg! Idag vaknade jag till halvvägs till Bonneråd av att det stod vildsvin ute på en åker. Nu ville svinen inte på något vis ha med en mullig mansgris att göra, så fotona, tagna i halvskymning, av de bortrusande suggorna blev inte mycket att ha.

Eftersom jag nu fått upp ögonen fortsatte jag fram till viltvattnet. Innan man kommer dit går man förbi ett hygge som börjar bebuskas och har en del högt gräs och kungsljus. Där hade jag en sekundlång chans på årets foto. Plötsligt dyker det nämligen upp ett rävhuvud i gräset. Räven reagerade kvickare än jag och var försvunnen innan jag ens hunnit slå på kameran. Nu vet jag i varje fall att den finns och ska försöka vara mera vaken nästa gång.

Vid viltvattnet fick jag foton på änder i vinterdräkt. Man brukar kalla det eklipsdräkt och den tjusiga varianten de har på vårarna för praktdräkt. De här änderna är mindre än gräsänder och har ett annat mönster på fjädrarna. Jag har fått veta av kunnigt folk att det troligen är krickor, våra minsta änder.

En mera allmänt bekant fågel är sädesärlan. Ungarna är tämligen jämngrå nu men när vintern gått har de fått de färger vi känner igen från vuxna sädesärlor.

Rent fotomässigt gav mogonens vandring ett magert resultat men jag fick ju i mig en del frisk luft och vaknade till så mycket att jag hittade hem igen.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Bara den fina bilden på sädesärlan räcker väl till för att vara nöjd med morgonpromenaden, tänker jag!

BeBest sa...

Jodå, lite nöjd är jag nog speciellt med den bilden. Jag har däremot blivit en aning bortskämd med så mycket annat den sista tiden.

Räven grämer mig lite. Hade fotot lyckats hade jag fått en bild fullt i klass med rådjuren ute i kornåkern i Postfotos fototävling.

baraenbildavmig sa...

Jag förstår att den grämer dig, men det kanske finns hopp om att du stöter på den igen. Jag kollade bilden igen och den hade varit bättre om skärpan hade varit på båda djuren - och om linsen inte hade varit så smutsig! Men det var en vacker miljö. Ja, du har verkligen lyckats få se och fota djur, fåglar och vyer som en annan bara kan drömma om.

BeBest sa...

De rådjuren är fina annars och insekterna de skrämmer upp medan de forcerar fram i kornåkern är ett extra plus. Hade varit skoj om även trollsländan varit skarp.
Råbocken driver geten tills hon inte orkar springa undan längre och ger med sig. Sen är det han vill få gjort snart åtgärdat.

Rävhuvet stack fram precis så mycket att man såg öronen. Kroppen stod lite lägre inne i det vissna långgräset. Rävens ansikte i den omgivningen, det hade varit en höjdare att få det fotot!
Jag vet inte om du minns en fotograf som för många år sedan vann en fototävling med ett lodjur i vintermiljö. Miljön hade han själv tagit. Lodjuret någon annan men han stal katten och spegelvände den samt photoshoppade in alltihop i snön så i stort att bara framdelen syntes.
Om jag fått fotot av räven hade det blivit något liknade fast med visset beige och grått gräs runt rävhuvet. Såna foton ser man inte ofta!

Skicka en kommentar