Gryning

Gryning

tisdag 26 augusti 2014

Klart man ställer upp


Tidningen Foto och företaget Postfoto arrangerar just nu gemensamt en tävling för fotoamatörer. Tävlingen gäller sommarbilder och fotona ska vara tagna i Sverige. Den pågår mellan 5 juli och 30 september i år . 

För att göra det lättare att bedöma fotona har man delat in dem olika klasser. Klasserna är Landskap/Natur, Djur, Semester, Stadsmiljö, Närbild, Action/Sport/Lek. Man får delta med en bild i varje klass. Klassvinnaren får ett speciellt fint och stort tryck av sitt foto. Det finns fler priser i varje klass. Prisbordet och tävlingsreglerna finns redovisat på Postfotos hemsida, www.postfoto.se.

Jag tänkte ställa upp, så jag började med att gå inom de foton jag tagit i sommar och som jag tyckt vara bäst. Sen valde jag ut de vackraste russinen ur kakan. Därefter letade jag fram kameraoriginalen till dem och satte igång att redigera fotona. 

I dagsläget har jag dugliga foton i landskapsklassen och djurklassen och har valt ut vilka som ska delta. Jag tänker vänta med att skicka in dem tills jag vet att jag inte lyckats hitta något ännu bättre.

De här fotona föll på mållinjen och kommer inte att delta i tävlingen.























Nu tycker jag att alla borde våga vara med, för sista platsen har jag som ni ser vikt åt mig. 

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Jag kan tro att du har dugliga bilder i landskapsklassen! Jag har kollat på bilderna i tävlingen och det finns inte så många landskap jag fastnar för, om ens något alls. Men ditt arkiv lär rymma mängder med vackra vyer. Räknas insekter till djur? I så fall har du ju mängder där också, eller kanske går de under närbilder, men du har ju många större djur också. Om bilderna ovan föll på mållinjen så vinner du tävlingen med glans! En inskickad bild fastnade jag för och det var rådjur i ett sädesfält, den var speciell. Jag har knappt fotat något i sommar och deltar inte, har inget att skicka in. Lycka till!

Anonym sa...

Oj, jag trodde att du skulle delta med dessa som är så fina! Hoppas få se vilka du valde att delta med sedan, men klart att det är svårt att vinna för antar att det blir fler väldigt många som sänder in bilder. Det blir roligt att få höra mer om sen. / Monika

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag ska försöka mig på landskap och djur men jag tror jag väntar med att skicka in fotona tills det börjar närma sig sista dagen för anmälan. Det är nog många som gör så. Hade det varit antal gillanden som räknats skulle de ha skickats iväg genast men nu är det en jury och de lär få det jobbigt de sista dagarna. Sen vet jag inte om fotona i tävlingsgalleriet är alla. Skulle proffsens foton ligga ute där, riskerar tävlingen att bli utan deltagande från den breda allmänheten, för vem vill matchas mot alla, som verkligen kan gebitet, även om de inte är yrkesfotografer? Inte vill jag det i alla fall. Jag ska kolla rådjuret och se om ribban har höjts över min förmåga.

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Den översta fjärilen hade nog varit mitt förstaval om strået och det suddiga skrufset till höger och skrufset till vänster inte funnits med men min kompetens räcker inte så långt att den klarar att redigera bort dem på ett snyggt sätt. Hade jag kunnat det hade resultatet troligen blivit mitt livs bästa foto så här långt.

baraenbildavmig sa...

Vet du, jag såg inte ens de skrufs och rufs som du skriver om, jag tyckte bara att blåvingen var så väldigt fin! Den och bilderna 5, 6 och 7 tycker jag är speciellt lyckade. Särskilt gillar jag den blåtonade sländan. Jag tror att de flesta gör som du, väntar tills de vet vilka bilder de har när sommaren är över.

BeBest sa...

Nu har jag sett vad som krävs och den bilden är fantastiskt fin. Ribban har lagts upp väldigt högt i och med detta rådjurspar! Dit når jag inte men det delas ju ut flera priser per klass. Jag får rikta in mig på dem.
Sjösländan kanske får en ny chans. Det finns en kategori som den möjligen kan passa i eftersom den fyller hela bilden. Ska tänka på saken.

Skicka en kommentar