Gryning

Gryning

torsdag 28 augusti 2014

Längs landsvägen igen


Morgonens rastning av kameran skedde längs vägen ut mot Östra Vingåker. Himlen var praktisk taget molnfri och av dimmor syntes inte mycket. Det lilla som fanns låg över Backasjön.

Vid Genne gård har åkrarna harvats. Ett vanligt sätt att ta hand om ogräsbekämpningen är att först skörda, därefter mylla ned alla frön som fallit ut under skörden ytlig i jorden. När de grott och kommit upp, så låter man plogen vända ned de små ogräsplantorna djupt i jorden. Där blir de gröngödning för kommande grödor. Så är man av med dem utan att ha använt något ogräsmedel. Jag tror att det är något sådant man tänkt göra. Under tiden inget växer ovan jord, är åkrarna inte särskilt attraktiva för viltet. 

Vid Bonneråd finns det trots allt dovhjortar. Jag såg flera grupper. Den här lilla gruppen på 6 djur kom ut från buskagen vänster om vägen och traskade raskt ut på åkern för att spisa frukost. De tycktes en aning obekväma innan de hunnit bort från vägen och kommit ett kort stycke ut på åkern. Där började de beta.
Jag smög mig fram i skydd av buskar på vägens högra sida. För att undvika att få grenar framför kameran som på fotot ovan, tog jag mig fram till en plats med bättre utsikt. Dovhjortarna kunde då se mig och det dröjde inte länge innan jag var upptäckt och de på väg mot tryggheten på andra sidan åkern.

Alla utom en sprang. Hon väntade in sin kalv innan de gav sig iväg tillsammans.

Jag har tidigare berättat om rådjuren vid Botorpsvägen. Idag var det geten och kidet som stod på vägen.

Vid viltvattnet spanade jag efter vadare längs kanterna. Det närmaste i den vägen jag kom var en häger som stod och putsade sig bland alla änder.

Solen hade nu kommit upp högt över skogen och kameran stirrade rakt in i den.

Återvägen gick längs grusvägarna förbi Hovmanstorp och Backa gård. På bron vid Värmbol stannade kameran till och ville ta ett sista foto som skulle räcka hela dagen. Så fick det bli.

Däremot blir det ingen ärtsoppa denna torsdag heller.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Vilken läcker bild med hjortarna uppställda som på en gammal skolplansch! Och sen vände de baken till. Den nedersta bilden kan man verkligen titta länge på med sina vackra färger och ljuset.

BeBest sa...

Visst blev det lite skoj att de radade upp sig som om de stod vid ett foderbord och hade kalvarna i mitten.
Det nedersta foto kan man tro att jag har något slags tvång att knäppa varje gång jag passerar. Numera klarar jag oftast av att behärska det men blir det motljus förmår jag inte stå emot.

Skicka en kommentar