Gryning

Gryning

torsdag 18 september 2014

En morgon i september


Över Duveholmssjön och Backasjön låg dimmorna som höga moln men in mot bebyggelsen övergick de till att mera likna dis.

Jag gick mot Backa gård. Utanför bebyggelsen fanns det också dimsjok.

Vägen bort mot Hovmanstorp erbjöd inget nytt att ta foton av men vid framme där såg jag såväl rådjur som hjortar dock alla på stort avstånd. Tranorna hörs inte av längre så troligen har de givit sig av söderut. Gässen flyger också i allt större grupper och jag antar att de börjar flytta snart även de.

Viren låg under en kompakt dimma. Helt lönlöst att fotografera något där men jag fortsatte längs vägen förbi Krämbol och fick med mig en bild av den röda bron, en vy tagen nedifrån Lillfåran och solglitter i dimmorna över Lillsjön.




Dimman var på väg att lätta och för ett tag skymdes solen av dimmolnen. Under tiden letade jag svamp men hittade inga kantareller eller trattsvampar. Kärret som brukar vara vattenfyllt så här år var helt torrt. Jag kom till Luvsjöområdet och sprang rakt på en olvonbuske men där blev det stopp.

Ängen har lägat för fäfot under några år men nu har den tagits in i åkerbruket igen.

Luvsjön låg spegelblank och gottade sig åt de begynnande höstfärgerna.

I gräset intill promenadvägen satt en spindel bland daggdropparna.

På andra sidan i strandkanten vilade en tillsynes enögd nattslända.

Solen hade nu fått bort dimmor och dis från marknivån och jag var på väg hem mot en kopp kaffe eller två.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Som vanligt vackra speglingar och dimmor. Gillar att den röda brons färg återkommer i det röda huset. Bild nummer fem är vilsam med dimfonden men ändå pigg med prickarna i förgrunden. Olvonen ser nästan frostiga ut. Det daggiga grästrået har en så vacker bågform och bakgrundsfärgen drar åt höst. Om än kanske enögd så ser nattsländan elegant ut på sitt strå. Fint fångat!

I helgen gjorde vi en lite svampletartur. Inga svampar följde med hem, vildsvinen hade betat av hela skogen. Suck.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Den röda bron har ett kynne för sig själv. Ibland är det som den inte vill bli fotograferad. Den ser då bara murrig och allmänt sned ut och försöker man ändå blir bilden misslyckad. Den här gången var bron på bättre humör.
Olvonen hade precis som grässtrået med spindeln små daggdroppar och i solljuset blev de nästan frostvita. Det kommer väl frost en dag också. Härom natten var det nära nollan utanför staden.
Måntro svinen smakar kantarell nu?

Skicka en kommentar