Gryning

Gryning

fredag 12 september 2014

En ren och skär överraskning


Jag har en hibiskus som blommar med rent vita blommor. Sorten kallas vanligen ”Swan lake”. Den är steril och kan därför inte förökas med hjälp av frön utan endast med sticklingar. Ibland kallas den även ”Dainty white”.

En egenhet hos den här vita sorten är att det kan hända att den kommer med enstaka rosa blommor. Många odlare tar sticklingar av de kvistar som blommat på det viset. På så sätt har den vackra sorten ”Dainty pink” uppstått. Även den är steril så endast förökning med hjälp av sticklingar är möjlig. "Dainty pink" blommar med rosa blommor men kan ibland komma med enstaka vita. Eftersom ”Dainy white” och ”Dainty pink” troligen har ett gemensamt ursprung är det svårt att veta vilken av färgerna som är den ursprungliga. I går fick jag en sån rosa blomma på min ”Swan lake”.

Jag kommer att märka ut kvisten och spara en stickling. Det vore skojigt om det lyckades bli rötter på den och en ny planta.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Roligt med blommande överraskningar!

BeBest sa...

Ja jag visste att det kunde hända med den här sorten men det är inget jag räknade med trots allt.

Skicka en kommentar