Gryning

Gryning

tisdag 9 september 2014

Gick genom staden


Bilen var återlämnad och nu skulle jag traska hem genom Katrineholms centrum. Affärerna var på väg att öppna och få människor var ute. Jag hade kameran med för att öva på att fotografera stadsmiljöer. Det är svårt att finna lockande motiv i en miljö man inte trivs i. Det krävs träning och tillvänjning.

Nu skulle jag försöka mig på att fånga stadens hus och gator främst. Människorna skulle jag inte sikta på. Det blev en hel del foton trots allt men jag gav dem underkänt då jag fick se alla sneda väggar och skeva perspektiv. Det finns en del att tänka på för den som vill fotografera i gatumiljö också. Dessa två foton släppte jag genom de första kontrollerna.


Katrineholm är en relativt ung stad med få äldre hus kvar från tiden då järnvägsknuten gick från att vara ett nybygge ute i skogen till att bli en tätort och industristad. Mängder av byggnader revs och ersattes under 1960- och 1970-talen. Även gatunätet gjordes om för att bättre passa de nya butikernas anspråk på framkomlighet och lastplatser. Torget fick ett annorlunda utseende. Idag är det åter dags att göra om torget. Staden behöver fler bostadshus i centrum och en del av torgets ytor ska tas i anspråk för detta ändamål.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Cyklar är ett tacksamt motiv, de gör sig bra på bild. Smart vinkel med det utskjutande taket i övre bilden. Ni verkar ha mycket blomsterutsmyckning i er stad!

BeBest sa...

Kommunen och en mängd sponsrande företag är med och delar på blomsterprakten och skötseln av gatuutsmyckningen i de centrala stadsdelarna. Det fungerar riktigt bra.

Skicka en kommentar