Gryning

Gryning

måndag 22 september 2014

Halva inne eller det är mycket med det jordiska.


Hibiskusarna är nu inomhus igen och alla som behövde det, har fått större krukor att övervintra i. Plantorna har stått tätt ihop för att få plats på balkongen och därför vuxit mycket på höjden. Nu har de toppats ner och på så sätt har jag fått massor av sticklingar. De är satta i vatten. Hur många som kommer att bilda rötter är svårt att säga. Högst en tredjedel skulle jag tro.

Dessvärre tog planteringsjorden slut innan alla krukorna burits in och setts över. 10 liter blomjord förslog inte så långt som jag trodde, därför har jag fortfarande en mängd andra blommor kvar ute. Ny blomjord är nu köpt och idag gäller det bara att få in resten också. Innan jag bär in dem ska de saneras mot ohyra med hjälp av såpvatten. Först därefter får de flytta in i värmen och eventuellt bli omplanterade. 

Jag har en duschflaska med såpvatten. Blanda ca 0,5dl flytande såpa och ljummet vatten till litermåttet är fullt. Blomkrukorna tillverkar jag av vita burkar som det varit 1,5kg jordgubbssylt i. Krukorna får stå i vita tvåliters plastburkar, som det varit glass i. För att få ihop till allt detta har det sparats burkar och plastbyttor samt konsumerats goda men onödiga kalorier till övermått under minst ett år!

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Drygt jobb hör jag! Hoppas ni inte har samma stormiga väder som vi, det är inte så trevligt att stå ute i regn och blåst och pyssla med blommor.

BeBest sa...

Vi har nog ungefär samma väder men jag gör så att jag duschar det som såpvatten ska ha och bär in det för att fortsätta inomhus i köket. Nu återstår att få bort alla onödiga tomma gamla burkar och diska ur det som kan användas igen. Sen måste jag efter mig och och ute på balkongen. Det blir nog en dag i morgon också.

Skicka en kommentar