Gryning

Gryning

onsdag 17 september 2014

Här var det dimmigt


Jag berättade igår att jag gick till Sjöholm med hopp om att få med mig foton av en vacker soluppgång men att den försvann in i dimmorna. Då jag konstaterat att den granna gryningen skulle komma en annan dag, gick jag vidare mot Vännevad för att fotografera dimmorna ur ett annat perspektiv. Solen fanns där men syntes knappt.

Det blev många foton tagna under den här promenaden. Jag följde en väg som skulle föra mig bort till beteshagarna vid Vännervad.


Det fick kor i hagarna. Det var en missräkning. Jag är inte rädd för dem men ska jag ägna mig åt att fotografera miljön, vill jag inte känna mig störd av att ha ett par dussin nyfikna köttdjur omkring mig. De här hagarna är gammal åkermark. Marken var stenbunden men för att kunna bruka jorden någorlunda effektivt med lie och plog så rensade ytan från sten och dessa lades upp som gärdsgårdar. 

I dag är det inte lönsamt att odla spannmål där men kvar står dessa stenmurar och vittnar om gamla tiders mödor för att förbättra tillvaron. Det var de vyerna jag ville åt men beslöt att avstå från. Det kommer en höst då gräset slutat växa för säsongen och betet på så sätt tar slut. Då flyttas djuren till andra marker eller går till slakt. I det läget kan jag få mina foton ostört. Nu gick jag utanför stängslen istället.




Solen hade hela tiden svårt att bryta igenom dimmorna men med lite hjälp av vinden sattes de i rörelse och där då jorden blottades kunde solen värma så mycket att det tillfälligtvis uppstod bättre sikt.

Då dimmorna började stiga blev himlen helt molntäckt och solen hade återigen svårt att lysa igenom.

Jag återvände mot Sjöholm. Fortfarande låg dimmorna i tjocka sjok över sjön och in över åkrarna men vägen täcktes endast av dis.

Diset fanns även inne i skogen.

Solen var på väg att få bort dimmorna och ju närmare stan jag kom, ju klarare blev luften och höstfärgerna kunde träda fram.

Det ser ut att bli en morgon med dimmor även idag.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Många dimmiga morgnar har det varit. I morse var det handskväder kände jag när jag cyklade, brr. Men oj så vilsamt och rofyllt, det är som om allting dämpas.

Förstår så väl att du vill ta dina foton utan djur som står och blänger. Kor är nyfikna och tränger sig gärna på. Det är vackert när solen försöker bryta igenom molnen. Ditt översta foto är som en målning med de ensamma träden på rad och sen bara den tvekande solen därtill. Bild nummer två är som tagen ur Utvandrarna och där passar ju flera av de andra också. Åter har du lyckats fånga solstrålarna!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det översta fotot gillar jag! Det kommer nog med i tävlingen.

Skicka en kommentar