Gryning

Gryning

söndag 21 september 2014

Hibiskusarnas sista sommardag


Idag ska krukväxterna ute på balkongen tas in och hitta sina nya placeringar. Min katt gillar att bita i bladen men jag kan inte tillåta att alla växterna blir avbetade. De nya unga plantorna ställer jag i vardagsrummet och låser dörren. De stora träden hamnar här bredvid datorn och på köksbordet. Eftersom man senare i vinter får räkna med att det drar kallt från fönstren samtidigt som värmeelementen sprider hetluft så kan det var bra att placera hibiskusarna i ett mindre komplicerat klimat. Problemet vintertid blir då tillgången på ljus men de tycks klara detta hyggligt i alla fall. 

En av dem som katten får smaka på, då katträset känns mindre lockande, är den här vita Swanlake.




2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Så sommarlovet är slut nu för hibiskusarna. Varför får katten äta på den vita hibiskusen?

BeBest sa...

Vacek får äta på de stora hibiskusarna men jag föredrar att han väljer de sterila sorterna som inte kan användas till mina hybridiseringsförsök. Den här och den röda med vitbrokiga blad är sterila. De är lätta att ta sticklingar av och växer fort. Av den anledningen får katten gärna äta deras blad. Därför ställer jag de i mitt tycke intressantare fertila sorterna i skydd bakom dem. På så vis gör det lite nytta i alla fall.

Skicka en kommentar